לא רבים יודעים איך יתחילו את העשור התשיעי לחייהם; האריסון פורד, שחגג שמונים בקיץ 2022, יודע גם יודע: הוא יקפץ על עגלות בנסיעתן, ישתטח על הבוץ בגבעות וכנראה יאכל לטאות בג'ונגל, כי זה מה שעושה אינדיאנה ג'ונס, וזה מה שהוא יעשה בסרט החמישי בסדרה, שיעלה על המסכים באמצע השנה, "Indiana jones and the dial of destiny". וכדי לא להשתעמם הוא גם יגלם בסרט רביעי בסדרת היקום הקולנועי של מארוול,"קפטן אמריקה", את הגנרל תדאוס רוס, במקומו של וויליאם הרט הנפלא שהלך לעולמו לפני כשנה. את כישוריו הקומיים המאופקים יפגין פורד בסדרה שמפיקה אפל, "Shrinking", ולא מכבר עלתה לאוויר סדרה בת שישה פרקים, "ילוסטון 1923" המערבונית, שם יככב לצדה של בת גילו פחות או יותר, הלן מירן.
עוד עובדה שאולי לא ידעתם: הוא משלנו. לא נראה יהודי, לא גדל כיהודי ולא חי כיהודי, אבל כשיש לך אימא יהודייה אז זה מה שאתה. דורותי נידלמן, בת לזוג יהודי שהיגר מבלארוס לשיקגו, נישאה לגבר ממוצא אירי, ולזוג המעניין הזה נולד בן בכור שקיבל את השם האמריקאי ההוליוודי האולטימטיבי – האריסון פורד.
"אני האריסון פורד, נעים ועדין בהרבה מזה שהייתי", העיד על עצמו מי שציניות מחוספסת היתה סימן ההיכר שלו בבחרותו. ללא כל חלומות ילדות להיות שחקן, התחיל לימודים אקדמיים במסלול של ספרות אנגלית ופילוסופיה, וכשהבין שזה לא הדבר בשבילו, עבר, די באקראי, למגמת הדרמה. הוא מצא על הבמה את מקומו, ובתום הלימודים החליט שזה מה שהוא רוצה. והמקום לצעיר שאפתן הוא, כמובן, הוליווד. בתחילה התקבל לאולפני קולומביה, שכמקובל בשנות השישים ההן ב"שיטת האולפנים", השחקן, ולא כל שכן השחקן הזוטר, היה חתום על חוזה כשכיר, כשעליו למלא כל תפקיד זעיר שיוטל עליו, בין אם בסרט או בסדרת טלוויזיה.

מאחר שהנאה גדולה הוא לא שאב מכך, וגם פרנסה לא, החליט כעבור זמן לפרוש מעסקי הקולנוע. מה עשה? פתח בקריירה של נגר, וזאת על בסיס היותו נגר חובב מיומן עם יסודות שלימד אותו אביו, שאף איבד אחת מאצבעותיו בנגרייה הביתית שלהם. הוא עבד אצל אנשי תעשיית הקולנוע בעיר, וכך זכה להכיר במאי צעיר, ג'ורג' לוקאס, שזיהה בו פוטנציאל וליהק אותו בשנת 1973 לסרטו "אמריקן גרפיטי". הסרט, הרענן בסגנונו, אודות חבורת בחורים הוללים בתום לימודיהם, זכה להצלחה קופתית מרשימה.המזל המשיך לשחק לפורד, והפעם היה זה פרנסיס פורד קופולה שליהק אותו לתפקיד משני בסרטו "השיחה", גם הוא חדשני בגישתו, ושוב של אחד מגדולי הבמאים מהדור המופלא של שנות השבעים.
קיימת מחלוקת על איכות עבודות הנגרות של פורד דאז, אבל האגדה האורבנית ההוליוודית מספרת, שעבודת הנגרות שביצע אצל קופולה בשנת 1976הובילה אותו לאחד התפקידים האיקוניים בתולדות הקולנוע וסללה לו את הדרך לתהילה הקולנועית. היה זה שוב ג'ורג' לוקאס, חברו של קופולה, שראה את פורד מתקין דלת במשרדו, בחן אותו במקום ובחר בו לתפקיד קפטן האן סולו ב"מלחמת הכוכבים", שיצא למסכים ב 1977. ההצלחה המסחררת של הסרט –שהפקתו עלתה 11 מיליון דולר–בקרב הקהל ובקרב המבקרים הפכה אותו לרווחי באופן בלתי נתפס, כשהכנסותיו 775 מיליון דולר.
"מלחמת הכוכבים" הפכה לסדרה שהתפרשׂה על פני עשורים והיתה תמיד מכונת ייצור מזומנים, כשפורד פעיל בה כשחקן עד 2015, בסרט "הכוכב מתעורר", שבהפקתו הושקעו 245 מיליון דולר והניב הכנסות של יותר משני מיליארד (לסרטי המשך מאוחרים יותר בסדרה נתן פורד את קולו בלבד). על ג'ורג' לוקאס אמר שהוא המזרקה שממנה פרצה הקריירה שלו.

ואם הזכרנו את סדרות הסרטים שבהם כיכב פורד, אין ספק שאינדיאנה ג'ונס, ארכיאולוג השטח המחוספס, הוא המזוהה עמו יותר מכל. בסרט הראשון, "שודדי התיבה האבודה", שהפיק לוקאסב-1981 וביים חברו לספסל הלימודים ב-UCLA, סטיבן ספילברג, את תפקיד אינדי המתגלגל בג'ונגלים של דרום אמריקה אמור היה לגלם טום סלק, אלא שהגורל נתן לסֶלק תפקיד מוביל בסדרת טלוויזיה, אופציה שאותה העדיף על פני הסרט, וכך פורד היה מאז, ועל פני חמישה סרטי אינדיאנה, לכוכב שסרטיו הם מהמכניסים ביותר בתולדות ימי הקולנוע. נכון לעכשיו, ההכנסות מוערכות בכ-9.5 מיליארד דולר. "המקדש הארור" משנת 1984 ו"מסע הצלב האחרון"מ-89' סיכמו את שנות השמונים של אינדי, וחלפו עשרים שנה עד הסרט הרביעי בסדרה ועוד 15 עד החמישי. אלה 42 שנים שמפרידות בין הראשון לאחרון, וכולן עם פורד.
הקריירה של פורד מגוונת, וכוללת סרטי פעולה ומתח כ"משחקים פטריוטיים"מ-1992 ו"סכנה ברורה ומיידית"מ-1994, בשניהם הוא הסוכן ג'ק ראיין. ב"איירפורס 1"מ-97' הוא היה נשיא ארצות הברית, ובסרטו של רומן פולנסקי "פרנטיק" מ-1988 הוא היה הדוקטור שאשתו נעלמת בפריז עם הצרפתית הלא-מובנת. גם לקומדיות מבוססות יחסי גבר-אישה הביא את הקסם המחוספס שלו. כך למשל ברימייק שעשה סידני פולאק ל"סברינה" ב-1995 או ב"שישה ימים, שבעה לילות"מ-88'.
הגם שעבד עשרות שנים עם גדולי הבמאים בהוליווד ומאחוריו תפקידים איקוניים, רק פעם אחת היה מועמד לאוסקר כשחקן. היה זה על תפקידו בסרט "העד" של פיטר וויר משנת 1985, שחשף לעולם את קהילת האֶמיש.
לדעתו של כותב שורות אלה, הסרט המיוחד מכולם של פורד הוא "בליידראנר" מ-1982. סרט פילם-נואר מדע בדיוני,שעלילתו מתרחשת בעתיד קודר ואפלולי שבו בני אדם ויציריהם הכמו-אנושיים חולקים, בסאגה של חיים ומוות, סבך שאלות מוסר פילוסופיות. הסרט, פרי יצירתו של הבמאי רידלי סקוט, הוא חזון ויזואלי שלא נראה כמוהו עד לאותה עת. מורכבותו של הסרט, וההתעמקות שדרש מהצופה, הכשילו אותו אז בקופות. אבל הזמן פועל אחרת, ויצירת המופת הזאת שורדת על המסכים עד היום. יש המכנים אותה סרט פולחן, מה שהביא את פורד למחות, באומרו שהסרט הוא הרבה יותר מזה, וב-2017 הוא השתתף בסרט ההמשך, "בליידראנר 2049".
"איני רוצה להיות כוכב בסרטים, אני רוצה להיות בסרטים שהם כוכבים", אמר פורד פעם, ובכל זאת, "יצא לו" גם להיות כוכב…