מיהם האנשים שקונים יאכטות? יאכטה מפוארת ביותר, באורך 30 מטר (כ-100 רגל) ומעלה, שעולה מיליונים רבים ודורשת גם לא מעט הוצאות אחזקה שוטפות, נרכשת בדרך כלל על ידי אלה שכלי מסוג זה הוא חלק מהציוד הבסיסי שלהם, בצד המטוס הפרטי, הווילה בסנט טרופה ואפילו קבוצת כדורגל. על פי רוב, הבעלים של היאכטות הללו מבלים בכלי השַיט המפוארים שלהם לתקופות קצובות בלבד. במרבית הזמן הסקיפר והצוות נמצאים בהמתנה ובינתיים מקרצפים…
ביאכטות מסוג זה ובבעליהן לא נעסוק כאן, אולי בהזדמנות אחרת. הפעם נעסוק בכלי שיט מייצור סדרתי בלבד, שעלותם עד מיליון אירו. אלה נרכשים בדרך כלל על ידי חובבי שיט המפעילים את הסירה בעצמם, ובמקרים רבים על ידי כמה שותפים, החולקים ביניהם את עונת השיט. יאכטות אלה מוגדרות Production Boats, ממש כמו הגדרת Production Vehicles לכלי רכב המיוצרים בייצור סדרתי. כאן המקום לציין, כי בקניית יאכטה אין בעצם כל היגיון כלכלי. ניתן לשכור יאכטה לתקופה שבה השיָיט פנוי להפלגה, ולאחר ששילם את דמי השכירות הוא פטור מכל ההוצאות הכרוכות בקניית הסירה ובאחזקתה. גם המחיר הבסיסי מטעה, שכן הוא אינו כולל את הציוד הנלווה, שמגדיל את העלות הכוללת בכ-20 אחוז לפחות. על כך יש להוסיף ביטוח, דמי עגינה, חלפים, טיפולים הכרחיים, ירידת ערך ועוד. לא במקרה משולה אחזקת סירה לחור בים, שבו שוקע כספו של הבעלים. ובעניין זה כבר נאמר, כי בחייו של בעל יאכטה יש שני רגעים מאושרים: הרגע שבו הוא קונה את היאכטה והרגע שבו הוא מצליח למכור אותה…
במסגרת תערוכת כלי השיט Boot, הנערכת מדי שנה בסוף חודש ינואר בדיסלדורף שבגרמניה (תערוכה שעליה כתבנו בגיליון הקודם), מוצגות הזוכות בתחרות "יאכטת השנה באירופה". האירוע הוא מעין אוסקר של כלֵי השיט, ולזכייה בו יש השפעה רבה על המכירות באותה שנה. התחרות קשה ומורכבת, והיצרנים, כמו גם הקונים הפוטנציאליים, ממתינים לתוצאות בכיליון עיניים. השופטים הם עיתונאים מובילים המסקרים את עולם כלי השיט למגזינים המקצועיים באירופה. היאכטות המשתתפות הן, כאמור, מייצור סדרתי בלבד, ויוצרו בשנה האחרונה. כלומר, הדגמים שזכו בתחרות של 2016 הופיעו לראשונה במהלך 2015 או בתערוכה עצמה. בתחרות משתתפות הן מפרשיות והן סירות מנוע, על פי קטגוריות של אורך, מבנה וייעוד (כלים לשיט משפחתי, כלי שיט המסוגלים להשתתף בתחרויות וכד'). השופטים מתייחסים לאיכות הבנייה, לנוחות ההפעלה ולטיב הביצועים. חשיבות רבה ניתנת למחיר בהשוואה למרחב המחיה בסירה. בכתבה זו נתייחס לזוכות לשנת 2016, אך בשל קוצר היריעה לא נוכל להזכיר את כולן, בכל הקטגוריות, ונסקור – כמדגם מייצג – ארבע סירות מנוע וארבע מפרשיות.
מנועים קדימה! סירות מנוע
בעוד סירת מפרש ממוצעת תעשה את המרחק בין תל-אביב ללימסול ביותר מ-30 שעות, יאכטה מנועית זהה בגודלה, שתפליג במהירות ממוצעת, תעשה את אותה דרך בעשר שעות בלבד. הבדל משמעותי למי שמעוניין בעיקר להגיע ממקום למקום, ופחות בחוויית ההפלגה עצמה.
יאכטות באורך עד 25 רגל
הזוכה: Four Winns V255
סירה מהירה מאוד, שמגיעה למהירות עד 20 קשר (כ-37 קמ"ש. 1 קשר = 1.85 קמ"ש). יש בה קבינה ללינה ועוד תא נוסף, קטן, המתאים יותר לאחסון מאשר ללינה. אורכה 7.67 מטרים, רוחבה 2.55 מטרים ומשקלה כשלוש טונות. מתאימה להפלגות בקִרבת נמל הבית, באגמים ובנהרות. בחופי הים התיכון אפשר לראות סירות דומות בהמוניהן, כשהן עוגנות במפרצים הסמוכים לנמלי הבית שלהן וחוזרות בסוף היום למקום העגינה הקבוע. לשיט בכינרת הסירה הזאת תתאים באופן מושלם. מציעה נוחות מדהימה בשטח מצומצם. היא מצוידת במכלי מים ודלק, ויש בה את כל הדרוש לבילוי יום נינוח על המים. יש אפילו מטבחון מצויד היטב, מקרר לבירות ו…קדימה. המחיר, כולל ציוד בסיסי, כ-100 אלף אירו.
יאכטות באורך 35-25 רגל
הזוכה: Axopar 28
היאכטה האיכותית הזאת נולדה בשוודיה, במספנות Axopar. היא מוצעת בחמישה דגמים המתאימים הן לאזורי שיט חמים והן לאזורים שבהם מזג האוויר מחייב הגנה בתא סגור. אורכה 8.60 מטרים ורוחבה 2.85 מטרים. תפיסת התכנון הייחודית שלה יוצרת תחושה של יאכטה רחבת ידיים, כולל אפשרות ללכת סביב, על ההיקף, ולהיות מוגן על ידי מעקה גבוה, או אפילו להשיט את היאכטה מתוך תא סגור. אפשר להזמין כזאת עם מנוע אחד או עם שניים (הפלגה בשני מנועים בטוחה יותר, שכן היא מבטלת את החשש שהמנוע הבודד יפסיק לפעול). המחיר: החל ב-120 אלף אירו, בהתאם לדגם.
יאכטות באורך 45-35 רגל
הזוכה: Steeler NG43
כאן הגענו לכלֵי השיט ה"רציניים", המיועדים להפלגה בים הפתוח (Off shore sailing). יאכטה זו טובה להפלגה בכל מזג אוויר, מלבד, כמובן, סערות חורף אימתניות, שבמהלכן איש לא יוצא לים. היא מתאימה למשפחה בת שש נפשות, שמפעילה אותה בעצמה, או לשני אורחים ושני אנשי צוות. היצרן מוכן לכל שינוי בסידור הפנימי, על פי תוכניותיו ורצונותיו של הלקוח. היאכטה עשויה כולה מאלומיניום, דבר המקנה לה ממד בטיחותי יותר לעומת סירות מפיברגלס, שהוא חומר רך בהרבה. מהירות ההפלגה תוך צריכת דלק יעילה היא עד 18 קשר. במִצערת מלאה היא תגיע ל-23 קשר, ואז צריכת הדלק תהיה 3.8 ליטרים לכל קשר (כ-1,800 מטר). לא זול. אורך היאכטה 13 מטר והרוחב 4.50 מטרים. משקלה, בלי דלק ומים, כ-12 טונות. היא יכולה להכיל 500 ליטר מים ו-800 ליטר דלק. בהפלגה חסכונית הדלק יספיק להפלגה מלימסול לתל-אביב, אך במכל יישארו כ-30 ליטר בלבד.
היאכטה מיוצרת על ידי Steeler Yacht בהולנד. מחירה עשוי להגיע למיליון אירו ואף יותר, והוא תלוי בהתאמות השונות שנעשו בה על פי דרישות הלקוח. יאכטה שובת עין, שמציגה שילוב בין קווים מודרניים למסורת ימית.
יאכטות מעל 45 רגל
הזוכה: Galeon 500 Fly
יאכטה מיוחדת זו עמוסה בהפתעות ובחידושים תכנוניים ועיצוביים. הנה כמה דוגמאות: כשהיאכטה נמצאת בעגינה, אפשר לחבר לה בשני צִדי החלק האחורי סיפונים נוספים, ואלה יגדילו את מרחב המחיה בקוקפיט בשלושה מטרים בכל צד. מערכת הידראולית מתקדמת תשלוף את הסיפונים בלחיצת כפתור ותחברם. ניתן להזמין את היאכטה בשלוש תצורות שונות, כולל אפשרות להוספת עמדת פיקוד על גג הספינה.
לחיצת כפתור נוספת תשנה במידה משמעותית את אופן הישיבה בחרטום, מתצורת הפלגה לסידור מפנק במהלך עגינה במפרץ קסום. אורך היאכטה 16.20 מטר, רוחבה 4.50 מטרים והמשקל כ-22 טונות. שני מנועיה מפיקים 725 כ״ס. היא מיוצרת בפולין על ידי חברת Galeon, המיוצגת בישראל על ידי Swell Yachting. המחיר, תלוי בתצורה ובאבזור, בין 1.1 מיליון ל-1.5 מיליון אירו.
בכוח הרוח! מפרשיות
חובבי שיט אמיתיים, שרואים בתחביב הזה גם הנאה וגם פעילות ספורטיבית, יעדיפו תמיד את ספינת המפרש על פני יאכטה מנועית. לשוט בכוח הרוח זה מאתגר יותר, מספק יותר וגם – תשאלו את המכורים – הכי רומנטי.
מפרשיות קטנות למשפחה
הזוכה: Hanse 315
בקטגוריית המפרשיות הקטנות למשפחה נכללות ספינות שאורכן עד 33 רגל, המיועדות לשֵיט חופים. Hanse היא חברה גרמנית חדשה יחסית, המתמחה בייצור יאכטות מעוצבות ונוחות לתפעול תוך שמירה קפדנית על מחיר, לפעמים על חשבון איכות. ביאכטה זו באים לידי ביטוי שני המאפיינים הראשונים – עיצוב ומחיר. היא שובת עין, ויש בה אפילו משהו סקסי. הפרופיל הנמוך שלה מקנה תחושה של יאכטה ספורטיבית ובו בזמן אלגנטית, והיא אמורה להתאים הן לשייט הספורטיבי והן לשייטים המחפשים רוגע על המים בחברת המשפחה והחברים. הציוד המותקן עליה מותאם לעומסי שיט גם בים רוגש. בתצורתה הסטנדרטית ההיגוי מתבצע בעזרת מוט, אך בתוספת מחיר אפשר לקבל אותה מצוידת בשני הגאים, כמו במפרשיות גדולות ממנה בהרבה.
זו המפרשית הראשונה בקטגוריית האורך הזאת שקיבלה תעודת בטיחות אירופית (CE), ומשמעות הדבר שהיא מתאימה להפלגה בים הפתוח. על הסיפון אפשר למצוא תא רחב לעוגן ולשרשרת וכן מערכת אוטומטית המסייעת להעברת החלוץ מצד לצד במהלך ההפלגה. הספינה מציעה מרחב מחיה לארבעה שייטים, כולל שטחי אחסון גדולים יחסית. ממדיה: אורך – 9.62 מטרים, רוחב – 3.50 מטרים, משקל – כחמש טונות. היא מכילה 160 ליטר דלק עבור מנוע צנוע של 11.8 כ״ס, ונושאת גם 230 ליטר מים. לא היינו ממליצים לצאת עם ספינה זו להפלגה של שבועות, אך אפשר לחיות בה בנוחיות יחסית בהפלגה של כמה ימים. היא יכולה להיות שלכם תמורת כ-100 אלף אירו בלבד ועוד כעשרת אלפים עבור ציוד ותוספות.
מפרשיות לשיט מהיר וספורטיבי
הזוכה: Solaris 50
בקטגוריה זו נכללות ספינות מפרש המיועדות הן לשיט נינוח וכיפי, והן לשיט תחרותי של חובבים, המתחרים ביניהם במסגרת מועדוני שיט מקומיים. אי לכך, הספינה מחויבת לביצועים טובים כמו גם לנוחיות החיים על סיפונה. זאת לעומת יאכטות תחרותיות לרמה המקצועית, שבהן הכל מושקע לטובת המהירות, בעוד אנשי הצוות מקבלים תנאי מינימום הכרחיים – שינה בערסלים ולא במיטות, תא שירותים אחד בלבד, מטבח מינימלי וכד'.
ה-Solaris, אם כן, בהיותה שייכת לקטגוריה הראשונה, היא מפרשית אלגנטית, מרהיבה ביופיה, חדשנית מאוד במראה ובתכנון, ומציעה נוחיות רבה וחוויית הפלגה מהמעלה הראשונה. זו ספינת חלומות לכל שיָיט המעוניין בהפלגה מהירה וספורטיבית (ולא רק שהבירה תהיה קרה מספיק…) בנוחות רבה לו ולכל הצוות. החרטום מתאים לכל סוגי המפרשים המיוחדים, החלוץ עובר מצד לצד באופן אוטומטי, וניתן לשלוט בספינה בקלות יחסית מעמדת ההגאי. סירת הגומי מאוחסנת בתא רחב ידיים בירכתיים. לאורחים יש שירותים ומקלחת גדולים במיוחד, והמטבח מרווח וניתן להפעילו גם שהספינה מפליגה בהטיה. מידות: אורך – 15.40 מטר, רוחב – 4.55 מטרים. המשקל, כשהספינה ריקה, 14 טונות, נמוך יחסית לכלי שיט בגודל כזה, ובכך תורם למהירות ההפלגה. הספינה נושאת עמה 500 ליטר מים. והמנוע שלה, שהספקו בין 55 ל-75 כ״ס (בהתאם לבחירת המזמין), מוזן על ידי מכל דלק בן 350 ליטר.
יאכטה מיוחדת זו, המיוצרת על ידי מספנות Solaris מהעיר אקוויליה שבאיטליה, מציגה שילוב מנצח של ביצועים ונוחות. מחירה הבסיסי: 600 אלף אירו.
מפרשיות Luxury
הזוכה: Grand Soleil 46
קטגוריית Luxury כוללת ספינות היכולות לשוט מסביב לעולם תוך שהן מספקות לבעליהן נוחיות ובטיחות בעת ובעונה אחת ומהמעלה הראשונה. זו רמה אחת מתחת למפרשיות הנבנות על פי דרישות לקוח שאינו מוגבל בתקציב.
מספנות החברה האיטלקית Cantiere de Pardo החליטו לייצר ספינה שתענה על הדרישות הגבוהות של שייטים מנוסים, השואפים להקיף את העולם בבטיחות מרבית ובשיא הנוחיות. בתערוכה בדיסלדורף לא היה אפשר להישאר אדיש נוכח הקווים האלגנטיים של היאכטה הזאת, על פי מיטב המסורת של מעצבי העל באיטליה. אורכה 14.74 מטר והרוחב 4.41 מטרים. המשקל, כשהספינה ריקה, בלי דלק, מים, ציוד ואנשים – 11 טונות, נמוך ביחס לספינה בדרגת איכות כזאת. היא נושאת 300 ליטר דלק ו-800 ליטר מים. המנוע שלה, מתוצרת וולוו, מפיק 75 כ״ס, אך אפשר להתקין בה מנוע של 110 כ״ס.
בקטגוריית Luxury התמודדו ספינות מהמשובחות ביותר, ובהן Oyster 475, אשר נחשבת הרולס רויס של הספינות מייצור סדרתי, אך בעיני השופטים ה-Grand Soleil 46 עלתה על כולן. מחירה הבסיסי, כ-400 אלף אירו, הוא לתצורתה הבסיסית ביותר, ועליו יש להוסיף כ-150 אלף אירו כדי לקבל את כל האביזרים והפריטים שהופכים את החיים על הספינה לחוויה מתמשכת.
מפרשיות Multi Hull
הזוכה: Dragonfly 25
Multihull הן סירות בעלות יותר מגוף אחד, והפופולאריות שלהן בעלייה מתמדת. הידועה בספינות מהסוג הזה היא הקטמרן, שלה שני גופים המחוברים ביניהם על ידי משטח רחב ידיים. לספינות האלה יש יתרונות ברורים, אך גם חסרונות בלתי מבוטלים. היתרון המרכזי הוא מרחב המחיה הגדול, המושג באמצעות אותו משטח שבין הגופים ובתוכם, קוקפיט רחב ידיים, סלון ומטבח גדולים במיוחד ותאי שינה בעלי מידות נדיבות. יתרון נוסף הוא בכך, שלעומת מפרשית בעלת גוף אחד, המפליגה בהטיה לצד המנוגד למוצא הרוח, ב-Multihull אין כמעט הטיה. עוד יתרונות: בעגינה או בנמל, השהייה על סיפונה מעניקה תחושה של וילה על המים, וגם ההפלגה במורד הרוח נעימה, מהירה יחסית ונוחה. עומק הסירה מתחת למים נמוך יחסית, והדבר מאפשר שיט או גישה למקומות רדודים. עד כאן היתרונות. אבל, כאמור, יש גם חסרונות: הראשון, והמשמעותי ביותר, הוא שהסירה מתקשה בהפלגה מול הרוח. החיסרון השני הוא מחיר העגינה, שיהיה תמיד כפול, בגלל רוחבה של הספינה.
המפרשית Dragonfly 25, הזוכה בקטגוריה זו, היא מסוג טרימרן, כלומר, בעלת שלושה גופים. זו סירה ספורטיבית מאוד, קלה ומהירה ביותר. מיועדת לשיט חופים, אך אפשר להפליג עמה גם בים הפתוח. היא דורשת מיומנות שיט גבוהה, עקב החשש מהתהפכות כששטים מול הרוח. היצרן הדני, Quorning Boats ApS, כיוון את תכונותיה לצעירים חובבי שיט אקסטרים מהיר מאוד. וכדי לפתור את עניין דמי העגינה היקרים, אפשר לקפל את הגופים באופן שיהיו צמודים לגוף המרכזי. במצב זה רוחב הסירה הוא 2.3 מטרים בלבד, כמחצית מרוחבה (5.8 מטרים) במצב הפלגה. אורכה: 7.65 מטרים. מפרשית זו ניתנת להפעלה על ידי חמישה אנשי צוות (בתחרויות שיט, למשל), אך גם שייט בודד יכול להפעילה. משקלה טונה אחת בלבד, ולפיכך, על היבשה אפשר לנייד אותה על גבי עגלה מתאימה. כדי לאפשר שיט ממושך מעט, היא מצוידת במטבח (זעיר) ובשירותים (כימיים). המחיר: כ-150 אלף אירו, לא כולל מפרשים ואבזור.