צוללות פרטיות

.C-Quester 3 אחת הזולות, 650 אלף דולר בלבד. Photo: David Pearlman
המונח "צוללת אישית" נשמע תמיד מוזר ואניגמטי. על אחת כמה וכמה, כשגם עבור הצוללות הקטנות ביותר, אלה המכונות "צוללות כיס", צריך כיס עמוק במיוחד. על הכלים שפועלים במחשכים, ובכל זאת מנקרים עיניים

אוקיי, אז זה המצב. אתם כבר לא מצליחים להרשים את החברים שלכם; פרארי ולמבורג'יני מעלים על פניהם פיהוק משועמם, שעון גרנד-קומפליקיישן שנוצר ביד אמן במשך 12 שנה והשען התעוור עם סיומו לא גורם להם להניד עפעף, ואפילו המגה יאכטה נעשית מרבץ אצות ומטוס המנהלים הופך לקן ציפורים.

אתם צריכים משהו מפתיע, משהו שמנוף יכול להרים מבטן היאכטה, משהו שיתחבר לתחום האפור שבין המציאות לדמיון, למחוזות של ז'ול ורן ולמסתרי המעמקים האפלים. בקיצור, כדי שתהיה לכם איזו תקווה בעתיד לארח על סיפונכם את החבורה הנחשבת – אתם צריכים צוללת.

צוללות אישיות (Personal Submarine), משכו בקסמן את ההרפתקנים הנודעים והמוכרים ביותר של זמננו, סטיב פוסט (Fossett) וריצ'רד ברנסון, וגם עשירים מופלגים כמו רומן אברמוביץ', שאפילו מייצר כאלה.

הצוללות קיימות במִגוון תצורות וגדלים, אך ההבדל המהותי ביניהן הוא באופן שבו הן שטות. יש ה"צונחות" למעמקים, על ידי תאי ציפה המתמלאים במים, והן בדרך כלל אִטיות למדי ומיועדות לתצפית; ויש צוללות המדמות טיסה מתחת לפני המים, והן בעלות מבנה הידרודינאמי יותר, מצוידות במנועים חזקים ומיועדות לספק לשטים בהן גם חוויית מהירות. מהסוג הזה יש גם צוללות פתוחות, שמחייבות את השטים להשתמש במסכות צלילה, והן מוגבלות לעומקים וליכולת הצלילה של השטים.

מגה-צוללת, מגה מחיר

באחרונה אנו עדים גם ל"מגה-צוללות", שכמו באחיותיהן המגה-יאכטות, מדובר בכלֵי שיט עצומֵי מידות, במשקל מאות טונות, שדבר לא נחסך בהם, אם בטכנולוגיה או באבזרי הפאר והנוחות. לא ידוע לנו על צוללות כאלה שכבר משייטות באוקיינוסים, אבל ההיצע קיים והוא ממש לא זול.

Migaloo. הכלאה של מגה-יאכטה וצוללת. 115 מטר אורך, עם מנחת למסוק, בר ובריכת שחייה

אחת כזאת היא ה-Migaloo, הנקראת על שם לוויתן, ונועדה ראשית כל להמם גם את האוליגרך השבע ביותר. הצוללת תוכננה על ידי חברה אוסטרית בשם Motion Code Blue, שמגדירה אותה כ"הכלאה" של מגה-יאכטה וצוללת. אורכה 115 מטר, והיא יכולה בהחלט להיות מקום המפלט של הנבל בסרט ג'יימס בונד הבא. למיגַלו ארבעה פתחים גדולים, היוצרים בפתיחתם מרפסות חוף בלב ים. יש כמובן מנחת למסוק, בר ובריכה פנימית. יש גם מעלית בין סיפוני השינה, חדרי האוכל וחדרי האירוח. ואם בעליה ירצה לשמור קצת דיסטנס מאורחיו הוא יוכל לעשות זאת בסוויטה דו-קומתית נפרדת בחזית הצוללת (במָקום שבו יש בדרך כלל טורפדו…), ושם הוא ייהנה מהבריזה במרפסת נפרדת משלו. חשוב לציין כי מדובר בכלי קונספט, אבל כזה שיגיע לייצור בתמורה לכמה מאות מיליוני דולרים. והקנייה היא רק חלק מהעלויות העצומות, שעיקרן עלות התחזוקה של צוללת בכלל ושל ענקית כזאת בפרט, והשכר של אנשי צוות מיומנים, שלא יתקעו אותך מתחת לכיפת הקרח של הקוטב הצפוני.

טיסה במעמקי הים

אבל מיגלו היא בכל זאת סמן קיצוני של הגזמה. רוב הצוללות האישיות קטנות וצנועות ממנה בהרבה.Spymaster Orcasub , למשל, עמדה זמן מה למכירה בכל-בו הרודס בלונדון במחיר פעוט של שישה מיליון ליש"ט. זהו כלי לשניים, וכל אחד משני חלליו מצויד במערכת דיחוס ונשימה משלו. הצוללת הזאת היא מהסוג ש"טס" מתחת למים וביכולתה לשהות עד 80 שעות מתחת לפני הים. היא מסוגלת להעמיק עד 6,000 רגל (כאלפיים מטר) ומוּנעת על ידי שני מנועים חשמליים חזקים. ההשטה שלה דומה לטיסה ומתבצעת בעזרת דוושות כיוון וסטיק. וכך השליטה בכלי, שאורכו 20 רגל (כ-7.5 מטרים) ומשקלו שתי טונות, אינטואיטיבית וקלה. כדי להתגבר על החושך של המעמקים, הספַיימאסטר מצוידת בפנסי LED חזקים, ויש גם לה סונאר שימנע התנגשות בעצמים תת-ימיים. אם שישה מיליון ליש"ט זה מחיר כבד עליכם, תשמחו לגלות שיש גם "גרסת כניסה", שעולה "רק" שני מיליון ליש"ט.

Spymaster Orcasub. נשלטת כמו מטוס, בעזרת דוושות כיוון וסטיק. מסוגלת להעמיק עד 2,000 מטר

עוד כלי תת-ימי לשני אנשים הוא DeepFlight Super Falcon. הצוללת הזאת "מכונפת" וטסה מתחת למים במהירות שישה קשרים (כ-11 קמ"ש). לכל אחד משני "הנוסעים" יש תא נפרד, בעל מערכת חמצן ודיחוס עצמאית. מחיר הצוללת 1.7 מיליון דולר, משקלה כ-1.8 טונות ואורך גופה שבעה מטרים כמעט. גם היא מוּנעת באמצעות שני מנועים חשמליים. בתחום הבטיחות, הסופר פלקון לא עושה שימוש במכלי ציפה כדי לצלול, אלא נמצאת תמיד בציפה חיובית וכך, במקרה של כשל מוחלט במערכותיה, הנטייה הטבעית של הצוללת תהיה לחזור אל פני הים בכוח הציפה. בנוסף על כך, הצוללת הזאת ממלאת אחר תקני בטיחות מחמירים מאוד של רשויות ארצות הברית, וכמוה גם כל האחרות המוזכרות בכתבה זו. כאן המקום לסיפור קצר הקשור לאיש שתכנן ועיצב את הסופר פלקון, המהנדס הימי הבריטי גראהם הוקס, ולהרפתקן סטיב פוסט. השניים תכננו לבנות יחדיו צוללת ליחיד, שתהיה מסוגלת להגיע אל הנקודה העמוקה ביותר בים, "Challenger Deep", שעומקה 11 אלף מטר. אבל המיליונר פוסט קיפח את חייו בתאונת טיסה בארצות הברית, והמיזם לא יצא לפועל.

DeepFlight Super Falcon. מתוכננת לשני אנשים, לכל אחד תא משלו עם מערכת חמצן עצמאית

מיזם שכן יצא לפועל הוא זה של הצוללת הפתוחה Necker Nymph. עקרונות השיט שלה דומים לאלה של צוללת מכונפת, ואף היא מאלה הטסות מתחת לפני המים. תכנונה מבוסס על עיקרי התכנון של DeepFlight, וההבדל הוא בכך ש"הנימפה" נועדה לצלילה רדודה למדי, וכי שלושת השייטים שבה חייבים להשתמש במסכות צלילה ובאמצעי נשימה. היא נראית כמו אופנוע ים, אבל תת-ימי. מהירות השיוט שלה היא בין שניים לחמישה קשרים, ואורכה קצת פחות מחמישה מטרים. צוללת זו מופעלת כמיזם תיירותי של Virgin Aquatic, שלוחה של Virgin  שבבעלות ריצ'רד ברנסון. אם למרות זאת תרצו לרכוש אותה, זה יעלה לכם כ-450 אלף ליש"ט.

הצוללת הפתוחה Necker Nymph. כמו אופנוע ים, אבל תת-ימי

תצפית, סיור, מחקר

אם אתם מחפשים כלי שיאפשר לכם בעיקר תצפית ושיט רגוע במעמקים, Triton היא הצוללת בשבילכם. במרכזה בועה אקרילית שקופה וגדולה, שיכולה להכיל שלושה אנשים ונועדה לספק להם את תנאי הראות הטובים ביותר החוצה – למים, לאלמוגים או לקרקעית. היא בפירוש לא מיועדת למהירות, וצלליתה רחוקה מלהיות הידרודינאמית או אפילו סקסית. תכליתי, וזהו. גם כאן ההנעה חשמלית, והכיוון נשלט בג'ויסטיק ובסדרה של מנועי דחף קטנים. הטריטון מסוגלת להעמיק עד 3,300 רגל (כאלף מטר) ולשאת עד 800 ק"ג מטען, ומשקלה הכולל כ-3.6 טונות. מהירות, כבר אמרנו, אינה הצד החזק שלה – רק שלושה קשרים (כשישה קמ"ש). זמן השהייה המרבי מתחת לפני המים הוא 12 שעות. יש גם אופציה חביבה לזרוע רובוטית, שבאמצעותה אפשר להחזיר אוצרות שאבדו בלב ים. המחיר: כשלושה מיליון דולר, כולל חודש של הכשרה להפעלת הכלי.

Triton. מיועדת לשיט רגוע ותצפית על הנוף התת-ימי. אל תתכננו עליה מהירות

יצרן הולנדי קטן בשם U-Boat Worx מייצר צוללות זעירות למטרות תיור, סיור ומחקר. לשם U-Boat יש הקשרים היסטוריים – זה היה שמן של הצוללות הגרמניות במלחמת העולם השנייה. צוללות אלה הטילו את אימתן על שיירות האספקה שחצו את האוקיינוס האטלנטי בדרכן לאירופה, עד שבעלות הברית "צדו" אותן, עד האחרונה שבהן. אבל U-Boat ההולנדית הוקמה ב-2005, והיא מייצרת צוללות למטרות של שלום. לטענת החברה, צוללות אלה הן המתקדמות, הבטוחות והזולות ביותר להפעלה בשוק האזרחי. החברה מייצרת שני דגמים בשלוש גרסאות, וההבדלים ביניהם הם במספר השייטים שכל דגם יכול לשאת, משניים עד חמישה, ובעומק הצלילה, ממאה עד אלף מטר. אחת הצוללות של U-Boat היא C-Quester 3. זו צוללת (צהובה, כמובן…) המיועדת לשלושה אנשים ויודעת להעמיק עד מאה מטר. ההנעה נעשית באמצעות ארבעה מנועים חשמליים, שיביאו את הצוללת הקטנה לשייט במהירות עד ארבעה קשרים על פני המים או שני קשרים נינוחים למדי מתחת לפני המים. זמן השהייה מתחת לפני המים מגיע עד 96 שעות, שבמהלכן תיהנו אפילו ממיזוג אוויר שיצנן את החום הכבד השורר, למשל, בקריביים. והמחיר? שווה לכל נפש: כ-650 אלף דולר בלבד.

 

.C-Quester 3 Photo: David Pearlman

***

נראה שהמשבר הכלכלי המתמשך לא צינן את ההתלהבות ואת הדרישה לכלים הללו. לפי ברוס ג'ונס, המנכ"ל של Triton, "יש בעולם כ-2,500 יאכטות ענק, וברובן יש מספיק מקום לשאת צוללת אישית. יחד עם זאת, המגמה כיום היא ליצור צוללות זולות יחסית, סביב רבע מיליון דולר, כדי להנגיש את כלי השיט האלה לקהל יעד גדול הרבה יותר".

אז אם אתם רוצים את הכלי הבא אשר ישמוט את הלסת לכל החברים שלכם, אל תביטו לשמים וגם לא למסלולי המירוצים. כי את הפתרון, עם לא מעט מסתורין, תמצאו מתחת לפני הים, 20 אלף ליגות מתחת למים.

ליאכטות נוספות היכנסו כאן

 

הרשמה לניוזלטר של סיגאר

    Shopping cart

    0

    אין מוצרים בסל הקניות.

    Hit Enter to search or Esc key to close
    האם את/ה מעל גיל 21?
    הכניסה לאתר מותרת מגיל 21 בלבד

    בכניסה לאתר זה הנני מאשר ומצהיר כי: (1) הנני בגיר אשר מלאו לו 21 שנים לפחות; (2) הנני מבקש, מראש ובכתב, להיחשף לפרסומת למוצרי עישון בלא חוזי (video) או שמע כלשון סעיף 3(ב)(5) לחוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, תשמ"ג-1983.

    הנני מבקש לצפות בתכני האתר, וכן מספק את הצהרתי זו, באופן חופשי ותוך הבנה מוחלטת ומלאה של מעשיי והשלכותיהם ולא תהא ו/או למי מטעמי כל דרישה ו/או תלונה ו/או בקשה ו/או תביעה כלפי מפעילי האתר ו/או בעלי האתר ו/או מי מטעמם בקשר לתוכן האתר, לרבות התוכן השיווקי, הפרסומי והאינפורמטיבי המצוי בו.

    דילוג לתוכן