אמנות קצובה בזמן יכולה, לעתים קרובות, להיות חדשנית, מפתיעה ומקורית. בשנים האחרונות אנו פוגשים ברחבי העולם יותר ויותר אמנים יצירתיים אשר יוצאים מהקופסה כדי לזכות באהדת הקהל ועובדים במקומות לא שגרתיים. במקום ליצור על בד הקנבס הנפוץ והמסורתי ולהציג את עבודותיהם בחלל המוזיאון או הגלריה, הם יוצאים החוצה, למרחב הפתוח, ויוצרים על מצע אחר, זמני בלבד: חול ים, דשא, שלג או מדרכות ברחוב.
התוצאות מדהימות ומעוררות התפעלות רבה בקרב הצופים, שלא תמיד נמנים עם שוחרי אמנות הפוקדים את המוזיאון, אלא נהנים מיצירות נגישוֹת במרחב הציבורי. החיסרון הגדול הוא שאם הם לא יספיקו להגיע בזמן, היצירה לא תישמר– היא תיעלם כלא היתה, ומה שיישאר הם רק צילומים למזכרת המתעדים את העבודות.
קבלו הצצה לאמנות בלתי קונבנציונלית, קצובה בזמן, של אמנים העובדים בטכניקות שונות: אמן נוף המעטר את חופי הים בקליפורניה, אמנית אשר הפכה את מרחב השלג למצע של יצירותיה, אמן אקולוגי היוצר על דשא יצירות מתכלות ואמנים היוצרים ציורי תלת-ממד על המדרכות ברחוב.
ענק בירוק
אמנות על דשא
גיוֹםלֶגרוֹ (Guillaume Legros), המכונה "סייפ" (Saype), הוא אמן בעל מוניטין ברחבי העולם, אשר הצליח ליצור שפה חדשנית משלו בזכות ציורי הענק שלו על דשא, עם צבעים אקולוגיים, ציורים המתכלים עם הזמן.
בן 32, נולד בצרפת, חי ופועל כיום בשוויץ. אוטודידקט, אשר התחיל בגיל 14 כצייר גרפיטי, ובשנת 2019 הוכתר על ידי מגזין "Forbes" כאחד המשפיעים הגדולים בעולם האמנות בני פחות מ-30. הוא נחשב לאחד מחלוצי אמנות האדמה, עם עבודות "ירוקות" השומרות על כדור הארץ ועל תושביו ומשדרות מסר חברתי של ערכים כמו אמפתיה, אחדות, עזרה וערבות הדדית.
סייפ מתרגם את רעיונותיו מסקיצות קטנות לציורים ענקיים ועובד בטכניקה של התזת הצבע על הדשא. הוא משתמש בצבעים מתכלים, שאותם הוא מכין בעצמו–מקֶמח, שמן פשתן, מים ופיגמנטים טבעיים. "הרעיון שלי הוא להשפיע כמה שפחות על הטבע", הוא מצהיר, "אני משתמש רק בחומרים טבעיים ובצבעים מתכלים–גיר בשביל אזורים לבנים ופחם בשביל אזורים כהים, והדבק שבו אני משתמש עשוי מחלבון של חלב. המטרה שלי היא לגעת בלב של האנשים בלי לפגוע בטבע". הממדים העצומים של עבודותיו הם אחד האתגרים שלו, וגם מזג האוויר לא תמיד משתף פעולה: כאשר יורד גשם הדשא רטוב והצבעים לא נדבקים טוב.
בפרויקט הגדול שלו, "מעבר לחומות" (Beyond Walls), הוא צייר ידיים משולבות בשרשרת אנושית ענקית חוצת גבולות בין ערים במדינות שונות, כתגובה ישירה לעולם שבו יש חומות מנטליות ופיזיות בין בני האדם. מטרתו בפרויקט זה היתה להעביר מסר אוניברסלי של אחדות, אשר בא להראות שביחד אפשר להגיע רחוק יותר מאשר לבד. עבודת ענק זו צוירה על הדשא – בפריז למרגלות מגדל אייפל, בברלין, בז'נבה, באיסטנבול, וגם באפריקה –בואגאדוגו (בירת בורקינה-פאסו), ביאמוסוקרו (בירת חוף השנהב) ובקייפטאון.
בשנת 2020 יצר סייפ בהרי האלפים בשוויץ עבודה חדשה, "מעבר למשבר" (Beyond Crisis), ושלח בה מסר של תקווה ואופטימיות לעולם בזמנים קשים של מגפת הקורונה.
יופי צח
אמנות על השלג
סוניה הינריכסן (Sonja Hinrichsen)היא אמנית אמריקאית מסן פרנסיסקו, אשר הפכה מרחבים מושלגים במקומות רבים בעולם למצע ליצירתה. עבודותיה ברחבי השלג בקנדה, באלסקה, בפינלנד, בצרפת ובהרי הקולורדו הן למעשה אירועי אמנות, שבהם משתתפים מתנדבים מהקהילות באותם אזורים, אשר צועדים על משטחי שלג טרי במשך שעות רבות, בקור מקפיא, ויוצרים עם נעלי שלג מיוחדות צורות גיאומטריות או ספירליות. ממעוף הציפור ניתן לראות את העבודה במלוא הדרה.
משך זמן הקיום של היצירה בשל גאינו צפוי, ולפעמים העבודות מיטשטשות ומתכסות בשלג חדש זמן קצר לאחר השלמתן. בזמן ההליכה של המתנדבים בשטח האמנית מתעדת את העבודה על ידי תמונות סטילס וצילומי וידיאו מלמעלה, בעזרת מזל"טים, כשמטרתה להדגיש את היופי הנשגב ויוצא הדופן שבטבע.
"עבודתי משקפת את הדאגה לסביבה. החברה המודרנית מתנתקת יותר ויותר מהטבע כדי לקיים אורח חיים נהנתני וצרכני, ובתוך כך משליכה פסולת רעילה לפלנטה שלנו", הינריכסן אומרת. "אני מאמינה שעל מנת לשמור על הדורות הבאים חשוב שנגן על הטבע ועל כדור הארץ. אני לא יוצרת אמנות שנשארת ולא מתכלה, כי העולם כבר רווי בפרויקטים אמנותיים כאלה; אני לא חושבת שאני צריכה להוסיף עוד עבודות כאלה לכדור הארץ".
נמוגה בגלים
אמנות בחוף הים
אנדרֶס אמאדוֹר הוא אמן נוף אמריקאי, המעטר את חופי קליפורניה בציורי חול ענקיים שנשטפים עם גלי הים. החול הוא חומר רך, נוח לעבודה וקל לעיצוב. אמאדור, עם צוות מתנדבים, עובדים בין שעות השפל לשעות הגאות. הם מחכים לרגעי השפל הנמוך ביותר במפלס מי האוקיינוס השקט, בלילות ירח מלא,כדי לצאת ו"להסתער" על החול ולהשתמש בו כמצע קנבס לכל דבר, כשהם מציירים עליו, באמצעות מגרפות, בעיקר צורות גיאומטריות או מופשטות. העיצובים המרהיבים שאמאדור יוצר מרשימים הרבה יותר כאשר רואים אותם במלואם, בצילומי-על, ופחות בטיול רגלי על החוף.
לדברי אמאדור, "אנשים מוקסמים מכך שאני יוצר אמנות שסופה להישטף, אבל זה באמת סיפור חיינו. החיים שלנו ארעיים, והגאות אינה ניתנת לעצירה. אם אני יכול לעורר השראה באחרים, אני מקווה שאוכל להעביר את המסר שהדרך חשובה יותר מהיעד הסופי".
יצירתו הראשונה היתה בשנת 2004, בחוף Ocean Beach בסן פרנסיסקו, ומאז עיטר בעבודותיו חופים רבים בארצות הברית, במקסיקו ובאיי התעלה בצרפת. גם אם הגלים לא שוטפים את יצירותיו מהר, המבקרים הצועדים בחוף והרוח באזור מטשטשים אותן.
נכנסים לציור
תלת-ממד על מדרכות
הסטודיו ג'ו ומקס באנגליה הוקם על ידי צמד אמני הרחוב ג'ו היל ומקס לורי (Lowry), אשר ציירו ציורי רחוב תלת-ממדיים ענקיים בכל רחבי העולם. לורי נפטר במפתיע ב-2010, ועמיתו היל ממשיך מאז את המורשת המשותפת ועובד עדיין תחת השם המסחרי של הצמד, "3D Joe & Max".
הקסם בצורת אמנות זו נוצר על ידי ציור דו-ממדי בצבעי גיר על המדרכה, וכשמתבוננים בו בפרספקטיבה מסוימת, מזווית הצפייה הנכונה, הוא נראה תלת-ממדי לחלוטין–הציור מתעורר לחיים ונוצרת אשליית עומק עוצרת נשימה.
אמנות תלת-ממדית על המדרכות יוצרת אינטראקציה עם הקהל. עוברי האורח ברחוב אוהבים להשתעשע ו"להיכנס" לציור, ואז להצטלם כאילו הם נמצאים בתוך המבנה או האובייקט המצויר.
בשנים האחרונות משמשת האמנות הזאת גם כמדיום פרסומי פופולרי לחברות רבות, והסטודיו ג'ו &מקס התפרסם בעבודות התלת-ממדיות שלו, על מדרכות ברחוב ועל רצפות בקניונים, עבור מותגים מפורסמים כמו גוגל, דיסני, קוקה קולה ועוד רבים אחרים. ב-2011 הוא יצר בלונדון, עבור חברת הלבשת הספורט ריבוק, ציור שזכה בשיא גינס כציור המדרכה הגדול והארוך בעולם –כ-1,160 מ"ר. גם לציור זה היה אורך חיים מוגבל, כמו לכל העבודות של ג'ו & מקס, שנשטפות בגשם או נמחקות במהלך הזמן תחת סוליות נעליהם של העוברים והשבים.