המטרה המוצהרת של כלי התעופה החלוצי S4, לפי החברה המפתחת Joby Aviation, היא לאפשר לנו להעביר פחות זמן בנסיעות ובכך לקבל יותר זמן לחיים עצמם. זהו כלי מסוג eVTOL (ראשי תיבות של Electeic Vertical Takeoff and Landing), ממריא ונוחת אנכית. הוא מצויד בשישה מנועים חשמליים, יוכל לעבור בין הטענה להטענה 150 מייל (כ-250 ק"מ) ולהגיע למהירות מרבית 200 מייל לשעה (כ-320 קמ"ש). כיאה לכלי טיס חשמלי, הוא צפוי להציע אפס פליטת מזהמים ומינימום רעש, שעשוי אפילו להיטמע ברעשים הטבעיים של הסביבה האורבנית.
ענקית הרכב היפנית טויוטה החליטה להשקיע במיזם כ-390 מיליון דולר, וייתכן מאוד שזו רק תחילת שיתוף הפעולה בין שתי החברות. כך, למשל, טויוטה סייעה לחברה האמריקאית בתהליך הייצור, לרבות בשיפור היעילות. הכלי תוכנן לעמוד בדרישות הבטיחות המחמירות של רשות התעופה הפדרלית האמריקאית (FAA) ושל עוד רגולטורים חשובים בעולם התעופה.
לוח הזמנים של ה-S4, נכון להיום, מתקדם בהשוואה לרוב הכלים בגזרת ה-eVTOL. תהליך התכנון והפיתוח, על ידי צוות המונה כיום למעלה מאלף עובדים, החל לפני יותר מעשר שנים. טיסת המבחן הראשונה בוצעה כבר ב-2017, על ידי דגם בקנה מידה מלא. אב הטיפוס שלפני תהליך הייצור החל בבדיקות הטיסה שנתיים לאחר מכן, ומאז נערכו כאלף טיסות נוספות. בשלב הנוכחי עוסקים בהכנת תוכנית בדיקות רב-שנתית שתאפשר אישור של ה-S4 לפעילות מסחרית, וייתכן שהוא יוכל להתחיל את פעילותו כבר ב-2024. עם השקתו הוא עתיד לשמש מונית אווירית לנהג ולארבעה נוסעים, שאותה ניתן יהיה להזמין באמצעות אפליקציה ייעודית.
שורה תחתונה: העתיד של התחבורה כבר מעבר לפינה