בדצמבר האחרון הסתיימה עוד עונה מוצלחת ומרגשת של מירוצי הפורמולה 1 (F1) הבינלאומיים לסירות מירוץ. העונה, שהחלה באפריל 2017 עם מירוץ הגרנד-פרי בפורטוגל והסתיימה בדצמבר בגרנד-פרי בשארג'ה שבאיחוד האמירויות הערביות, כללה שישה מירוצים רוויי דרמות. נהגי הסירות עברו באירופה מפורטוגל לצרפת, משם המשיכו כל הדרך לשני מירוצים בסין. המירוץ החמישי, הגרנד-פרי באבו דאבי, התקיים ב-8 בדצמבר, וכאמור, העונה הסתיימה במירוץ השישי המרגש בשארג'ה, שם גם הוכתר אלוף העולם לשנת 2017, אלכס קארלה (Alex Carella) מאיטליה. אל המקום השני הגיע הצרפתי פיליפ שיאפה (Philippe Chiappe), והשלישי היה אריק סטארק משוודיה.
קארֶלה ושיאפה חולקים ביניהם מאז 2011, לסירוגין, את כתר אלוף העולם. קארלה, ה"שובב" בן ה-33, זכה מאז ועד כה ארבע פעמים בתואר, ושיאפה, ה"אייס-מן" בן ה-55, עשה זאת שלוש פעמים. הזכייה של קארלה בתואר ב-2017 קטעה רצף ניצחונות של שיאפה בשנים 2016-2014.
בעונה ה-34 של אליפות העולם לסירות מירוץ לקחו חלק כ-22 נהגים, שהתחרו מטעם תשע קבוצות ב-16 סירות. לכל ספורט חוקים משלו, ובספורט המוטורי הזה כל קבוצה יכולה לזקוף לזכותה ניקוד של לא יותר משתי סירות. שיטת הניקוד פשוטה מאוד: עשר נקודות למי שמגיע למקום הראשון, ונקודה אחת בלבד למי שחוצה את קו הסיום במקום העשירי. כל הסירות שמגיעות במקומות 11 ואילך לא זוכות בנקודות.
המירוצים מתקיימים באגמים, בנהרות או במפרצים מוגנים, ולא במים פתוחים. משך מירוץ ממוצע הוא כ-45 דקות. אורכו של המסלול הימי הוא 350 מטר, והמהירות המרבית שאליה מגיעות הסירות היא כ-250 קמ"ש. הסירות שוקלות 390 ק"ג, אורכן כשישה מטרים ועיצובן דומה לזה של קטמרן. כבר שנים רבות מנועי הסירות מסופקים על ידי חברת מרקיורי מרין, שמתגאה על שיוכה לספורט הזה כבר כמה עשורים.
דמיינו את עצמכם יושבים בתוך סירה בעלת מנוע שמייצר 400 כוחות סוס ומאיץ מ-0 ל-100 קמ"ש בפחות משתי שניות. השילוב של המנועים העוצמתיים עם האופי חסר המעצורים של הנהגים, הוביל במהלך השנים לשבירת שיאים מחד, אבל גם לכמה מקרי מוות מצערים מאידך. השיא השלילי היה במהלך האליפות של 1984, שבה מצאו את מותם ארבעה נהגים. מאז הוחמרו כללי הבטיחות, כמו גם אמצעי המיגון של הנהגים בתוך הסירה – כריות האוויר מסביב לנהג, אפודי המגן והקסדות. כל נהג חייב לעבור מבחן נהיגה סופר קפדני, הכולל גם הדגמה של היחלצות מתא סירה מהופך בתוך המים.
קהל מטרה אטרקטיבי
בהיבט השיווקי, כמו למירוצי המכוניות של הפורמולה 1, גם למירוצי הסירות F1 באליפות העולם יש קהל נאמן של גברים שוחרי הרפתקאות ואוהבי ספורט אתגרי/ אקסטרים, על שלל הערכים התדמיתיים השזורים בו. קהל מטרה נהנתן זה הוא אטרקטיבי למפרסמים של מכוניות ספורט, שעוני גברים יוקרתיים, אלכוהול, ביגוד אופנתי ועוד. העובדה שמדובר באליפות עולם ובאירוע חוצה גבולות ויבשות (אירופה, אסיה והמזרח התיכון) רק מעצימה את העניין ואת הרלוונטיות למותגי-על בינלאומיים המשתמשים בפלטפורמה לקידום תפיסות תדמיתיות. ב-2017 זכה המירוץ לחשיפה דרך שידור חי בטלוויזיה ובאינטרנט ביותר מ-20 מדינות. מכלול הפעילות משוּוק תחת שם המותג F1h2o, וניתן להצטרף למאות אלפי האוהדים הנאמנים של הספורט הימי המופלא הזה ברשתות החברתיות, דרך עמוד הפייסבוק והאינסטגרם של הארגון. גם ביוטיוב צבר הענף במהלך השנים מיליוני צפיות בקטעי וידיאו מרתקים.
הבשורה הגדולה ל-2018 היא החזרה של הסירות אל מֵי המפרץ הסמוכים לרויאל ויקטוריה בלונדון, ב-17-15 ביוני. על כך בישר לתקשורת, בהודעה נרגשת, ניקולו די סַן-גֶ'רמנו, הנשיא העולמי של ה-F1H2O. זו תהיה הפגנת נוכחות מרשימה, אחרי היעדרות של כשלושה עשורים. הגרנד-פרי הראשון בלונדון התקיים בשנת 1981 והאחרון ב-1985. 20 סירות רועשות ונהגים מ-12 מדינות ירתקו את תשומת לבם של תושבי בירת הממלכה לסופשבוע ססגוני במיוחד. מובטח כי צוותי השידור של Sky Sport ימהרו לפרוס את מצלמות הטלוויזיה שלהם לאורך המפרץ לטובת סיקור האירוע המרתק הזה. סן-ג'רמנו גם אישר לאחרונה שהגרנד פרי יגיע ב-2018 לעיר ההודית אמרוואטי (Amravati). לבי לבי עם הנזירים במנזר הבודהיסטי הידוע בעיר – סופשבוע רגוע ושקט למדיטציה לא יהיה להם שם… בכל מקרה, אני כבר דרוך לצפייה בעונת 2018.
————————————————————————–
אלון הוכדורף הוא מנכ"ל משרד הפרסום M&C Saatchi תל-אביב