מיהו אספן אמנות? לשאלה הזאת אין תשובה חד משמעית. האם קובעים זאת על פי קריטריון כמותי, של מספר עבודות, או על פי קריטריון איכותי, שבו יש חשיבות לערך ולאיכות של היצירות. שווי האוסף, משך הפעילות האספנית וההכרה הציבורית – גם הם קריטריונים שיכולים להגדיר מתי "קניין" של יצירות אמנות הופך ל"אספן". כך או כך, קשה לתחם את ההגדרה, אבל ברור שמדובר באנשים שיש להם תשוקה לאמנות, סוג של התמכרות והתאהבות ביצירה ורצון להיות הבעלים שלה. כל רכישה היא הרפתקה המלווה בריגושים, וכאשר הם מתחילים לפוג מתחיל המירוץ לרכישה הבאה.

הסיבות לרכישת אמנות הן רבות: אספנות מקנה משמעות לחייו של האספן ומרחיבה את אופקיו, כאשר הוא נמצא בתהליך של למידה מתמדת. את שעות הפנאי הוא מקדיש לקריאת ספרות מקצועית, לסיורים בסטודיו של אמנים, בגלריות ובמוזיאונים, ולנסיעות לירידים בעולם. האמנות מחברת אותו לתרבות, להיסטוריה, ליופי ולאסתטיקה, ובתוך כך הוא נהנה מסטטוס חברתי יוקרתי, בזכות בעלותו על יצירה תרבותית חשובה. האספן מרחיב את המעגל החברתי שלו באמצעות קשרים עם אמנים, סוחרים, אספנים אחרים ודמויות מפתח מעניינות בעולם האמנות, ולעתים קרובות הוא מחוזר על ידי גלריסטים ומנהלי מוזיאונים, המבקשים לשאול את יצירותיו לתערוכות או לסייע בתרומות להרחבת אוספיהם.
מה שעוד מניע את האספן הוא הרצון לפתח "עין טובה" ולזהות אמנים טובים לפני כולם, לבטא את טעמו האישי דרך האמנות, ליהנות מיצירות איכותיות בסביבה שבה הוא חי, לקנות במחיר הוגן ולקוות שהאמנים שבהם השקיע יזכו להצלחה ולעליית ערך יצירותיהם. המטרה העיקרית היא לצבור אוסף, ולא למכור יצירות.

מוזיאונים פרטיים
בעשורים האחרונים החליטו אספני אמנות רבים לקחת את האוסף שלהם צעד אחד קדימה ולהקים מוזיאון פרטי, במטרה להציג לציבור הרחב את האוסף שברשותם.
הדוח הראשון שבו פורסם מידע על אספני אמנות שהקימו מוזיאונים פרטיים הוא של חברת BMW, שברשותה אוסף יצירות מוערכות. המהדורה החמישית של דוח זה פורסמה ב-2018 ביריד Frieze בלונדון, ובה מתועדים 270 אוספים ב-45 מדינות. חברה ידועה נוספת המתמחה באוספים פרטיים נקראת "רשימתו של לארי" (Larry's List),וברשותה מאגר מידע על 3,500 אספני אמנות עכשווית פרטיים משבעים מדינות. היא מפיקה כנסים בינלאומיים ובוחנת את זהותו ומאפייניו של האספן, גילו, תחומי עיסוקו, והמוטיבציה שבבסיס החלטתו להקים מוזיאון אמנות פרטי. בדוח של לארי מוצגים 317 מוזיאונים פרטיים ב-45 מדינות. המדינה המובילה במספר המוזיאונים הפרטיים היא דרום קוריאה, ואחריה ארצות הברית, גרמניה, סין ואיטליה. מעניין לציין, כי יותר משבעים אחוז מהמוזיאונים הללו הוקמו אחרי שנת 2000, וכעשרים אחוז אחרי 2010.
גילם הממוצע של האספנים מייסדי המוזיאונים הוא 65, ורובם מצהירים כי בהקמת המוזיאון הם מבקשים לתרום לקהילה וליישם עקרונות פילנתרופיים של תמיכה בעולם האמנות באזורם.שיקול חשוב נוסף הוא הנחלת המורשת התרבותית והטבעת חותם אישי לדורות הבאים. מיעוט קטן מהאספנים ציין שיקול כלכלי של החזרי מס. המוזיאונים הפרטיים של האספנים מתאפיינים בדרך כלל באדריכלות ייחודית, חדשנית ופורצת דרך.
בואו לערוך היכרות עם חמישה אוספים במוזיאונים פרטיים ברחבי העולם, אשר נכללים ברשימה האחרונה שפרסמה חברת BMW.

Rubell Family Collection, מיאמי, ארה"ב
אוסף רובל נחשב אחד האוספים הפרטיים לאמנות עכשווית הגדולים בעולם. הוא הוקם בשנת 1964 על ידי בני הזוג מרה ודון רובל, מורָה וסטודנט לרפואה חובבי אמנות. הם רכשו יצירות בסכומים צנועים ובתשלומים ותמכו באמנים שהיו בראשית דרכם, אשר הפכו עם הזמן לאמנים מובילים ומוערכים, ובהם ז'אן מישל בסקיאט, קית' הרינג, ג'ף קונס, וויליאם קנטרידג', יאיוי קוסמה, יושיטו מונארה וסינדי שרמן.
האוסף מונה 7,200 יצירות של יותר מאלף אמנים, וב-1993 בני הזוג רובל היו מהאספנים הראשונים שהבינו את הפוטנציאל של מיאמי כיעד אמנותי, ופתחו את חלל התצוגהRubell Family Collection ברובע העיצובWynwood. לפני שנתיים האוסף עבר למבנה תעשייתי ששופץ, ושמו שונה באופן רשמי ל"מוזיאון רובל", בשכונת Allapattah בעיר. המוזיאון משתרע על פני עשרת אלפים מ"ר וכולל ארבעים גלריות, ספרייה, מסעדה ושטחי אחסון רבים.

Museum Liaunig, אוסטריה
מוזיאון ליאוניג הוא פנינת אמנות ארכיטקטונית בגבעות הירוקות של אזור העיר נוי האוז באוסטריה. המייסדים, הרברט ואווה ליאוניג, אוספים אמנות אוסטרית כבר יותר מחמישה עשורים. האוסף שלהם מורכב מארבעת אלפים יצירות אוסטריות משנת 1945ואילך בשילוב יצירות של אמנים עכשוויים – אוסטרים ובינלאומיים.
מנהל המוזיאון, פטר ליאוניג, בנם של המייסדים, מסביר כי הרעיון האדריכלי שבעיצוב המוזיאון הוא מבנה "ללא גרם של שומן", ומציין שמשפחתו מבלה במוזיאון ונהנית מיצירות האמנות בעיקר כשהמקום סגור לקהל בחודשי החורף, אוקטובר עד מאי.
המוזיאון נבנה ב-2008 והורחב בשנת 2014 על ידי משרד האדריכלים האוסטרי Querkraft,אשר עיצב מבנה תעשייתי מינימליסטי בצורת מתָאם USB, העשוי ברובו מבטון, ותשעים אחוז מחדריו הם תת-קרקעיים.

Chateau La Coste, צרפת
בין העיר אקס-אן-פרובאנס לעמק לוּבֶּרון שוכנת טירת לה קוסט, המשתרעת על פני 1,250 דונם שכולם כרמים, יין משובח, אמנות עכשווית ואדריכלות. הטירה נרכשה ב-2002 על ידי איש העסקים האירי פֶּדי מֶקילֶן, שב-2008 הקים בה יקב גדול וב-2011 בנה מרכז לאמנות, שעוצב על ידי האדריכל היפני הנודע, טָדָאוֹ אַנְדוֹ.
זהו מבנה מקירות בטון עם חלונות זכוכית ענקיים שמכניסים אור אל תוך החלל. ליד המבנה מרחפים מעל המים פסל ברונזה ענק, "עכביש", של האמנית הצרפתייה-אמריקאית לואיז בורז'ואה, ופסל קינטי בצורת מובייל צבעוני, של האמן האמריקאי אלכסנדר קַלדֶר.
שוחרי האמנות המגיעים לסיור במתחם נהנים מפסלי חוץ מרהיבים הממוקמים בין הכרמים. פסלים אלה נוצרו במיוחד למקום, על ידי אמנים ידועי שם ובהם אַי וֵויוֵוי, ריצ'ארד סרה, ג'ני הולצר, פרנץ ווסט, פרנק גרי, טרייסי אמין, סופי קאל, ריצ'ארד לונג וליאם גיליק. מלבד הפסלים הקבועים בחוץ, יצירות אמנות נוספות מוצגות בתערוכות המתחלפות אשר מתקיימות בחללים של בית המלון ושל המסעדות שבמתחם.

MONA – The Museum of Old and New Art, אוסטרליה
מונַה הוא מוזיאון לאמנות הממוקם בתוך יקב מוּרילה שבחצי האי בֶרידֵייל, סמוך לעיר הובארט, בירת מדינת טסמניה שבאוסטרליה. זהו המוזיאון הפרטי הגדול ביותר בחצי הכדור הדרומי, והוא מציג אמנות מהעת העתיקה, אמנות מודרנית ואמנות עכשווית אוסטרלית ובינלאומית מהאוסף של המייסד, איש העסקים דיוויד וולש.
וולש בעל החזון הגשים את חלומו –לספק למבקרים חוויה הכוללת ביקור במוזיאון, ביקבים, במבשלת בירה, בפסטיבל מוזיקה בחודשי הקיץ, ואירוח בבית מלון הכולל מרכז אירועים, מסעדות, תיאטרון וספרייה גדולה. המוזיאון נחנך בינואר 2011 בהשקעה של 75 מיליון דולר, והוא מכיל כ-1,900 יצירות מהאוסף הפרטי של וולש, אשר הוערך בשנת 2011 ביותר מ-100מיליון דולר.

Julia Stoschek Collection, גרמניה
יוליה שטושק, ילידת 1975, שייכת לדור האספנים הצעירים, והיא בעלת אחד מאוספי אמנות המדיה הפרטיים החשובים בעולם. יותר מ-870 עבודות אמנות של 290 אמנים: עבודות פיסול, צילום, מיצג ומיצב. אבל עיקר ייחודו של האוסף הוא במאות עבודות הווידיאו, מסוף שנות השישים ועד היום.

שטושק היא יורשת למשפחת תעשיינים ותיקה, נכדתו של מקס ברוס, שהקים ב-1908 את חברת Brose לייצור חלקים לכלי רכב. היא החלה לאסוף אמנות כשהיתה בת 28. בשנת 2007 הקימה בעיר דיסלדורף מוזיאון פרטי להצגת האוסף שלה, וב-2016 פתחה חלל תצוגה נוסף בברלין. בשניהם מתקיימות תערוכות, הקרנות, הרצאות ושיחות אמן, והם פתוחים לקהל הרחב בתיאום מראש. לפני שש שנים הציגה שטושק עבודות וידיאו מהאוסף שלה בתערוכה "Turn On" במוזיאון תל-אביב.