בדצמבר 2011 חוותה ארצות הברית את אחת המבוכות הגדולות ביותר שלה. התקשורת הרשמית של איראן הודיעה כי ההגנה האווירית האיראנית הצליחה להשתלט על מל"ט אסטרטגי אמריקאי ולהנחית אותו בשלמותו בשטחה. האמריקאים שתקו במשך כמה שבועות, ורק אחרי שאיראן פרסמה את התמונה של המל"ט, ה-RQ-170, הם הודו שאכן זה מה שקרה.
המל"ט הזה נחשב אז פרויקט סודי של ארצות הברית, והטייסת הוגדרה אסטרטגית, כזאת שמופעלת רק באישור של הבית הלבן. מתברר שהמל"ט הזה המריא מבסיס קנדהאר באפגניסטאן, אבל זוהה על ידי מערכות ההגנה האוויריות של איראן, שהצליחו לפרוץ למערכת ההפעלה שלו. הנשיא דאז אובמה, שהיה בשיא התהליך של בניית "מזרח תיכון חדש", ביקש מהאיראנים שיחזירו את המל"ט, וקיבל – בלשון ציורית – אצבע משולשת…
האירוע הזה נחשב אבן דרך בעולם המל"טים. איראן חקרה את המל"ט לעומק, פירקה כל חלק שלו, כולל את שכבות הצבע שאפשרו לו חמקנות, וחמש שנים אחר כך החלו להופיע מל"טים איראניים דומים, בעלי צורת כנף דלתא. בפברואר 2018 האיראנים ניסו אחד כזה מול ישראל: מל"ט מדגם שאהֶד 141 המריא מבסיס חיל האוויר הסורי T4 שבמדבר הסורי וטס לעבר הגבול הירדני. הוא זוהה בטיסה מעל שטח ירדן והופל על ידי מסוקי קרב של חיל האוויר הישראלי מעל בקעת הירדן.
המל"ט המפורסם ביותר של איראן, שאהד 136, שמסופק בכמויות מסחריות לרוסיה ולמיליציות השיעיות במזרח התיכון, נראה דומה מאוד ל-RQ-170 האמריקאי. הרוסים, שמשוועים לנשק מדויק מתאבד, בונים בימים אלה מפעל מל"טים על פי הידע והניסיון האיראניים.
החומק והמתדלק
עולם הכטב"מים (כלי טיס בלתי מאוישים) קיבל בשנים האחרונות דחיפה משמעותית, עם התפתחות המלחמה בין רוסיה לאוקראינה. באופן תמוה, דווקא רוסיה נתפסה לא מוכנה, כשאין לה את היכולת הזאת. מתברר שבקרמלין הימרו על פיתוח טילים, ובזה השקיעו את תקציבי המחקר. המל"טים הבודדים של רוסיה היו נחותים, ולכן פוטין פנה לעזרת איראן.
חמש מדינות מובילות כיום בתעשיית הכטב"מים: איראן, ארצות הברית, טורקיה, סין וישראל. ארצות הברית היתה הראשונה להעתיק לעולם הכלים הבלתי מאוישים את יכולת החמקנות, ועכשיו היא מפתחת את היורש של RQ-170, כמל"ט רב-משימתי לצילום, מעקב ותקיפה. זהו ה-RQ-180, בעל יכולת חמקנות דומה לזו של מטוסי הקרב F-22 ו-F-35. יותר מכך, הצי האמריקאי החל באחרונה בסדרת ניסויים של מל"ט מתדלק למטוסי הקרב שלו. הכלי, תוצרת בואינג, נקרא MQ-25, ואמור לעבוד באופן אוטונומי לחלוטין. הוא יתָקשר עם מטוסי הקרב בעזרת תוכנה, יתאים את מהירות החיבור אִתם, יתדלק בהתאם לצורך וינתק מגע בסוף התהליך. טיסות הניסוי הראשונות שלו כבר החלו, וההערכה היא שתוך שנתיים הוא יוכרז מבצעי.
זו עוד דוגמה לאן הולך עולם כלי הטיס הבלתי מאוישים. בהרבה חילות אוויר בעולם מתנהל כיום דיון בסוגייה כיצד צריך להיראות תמהיל המטוסים בין מאוישים לבלתי מאוישים. חיל האוויר האמריקאי נמצא בשלבים מתקדמים של פיתוח תורת לחימה שבה, בתקיפה אחת, ישולבו פלטפורמות מאוישות ובלתי מאוישות, כשהמטוסים השונים "מדברים" אלה עם אלה ומחלקים ביניהם מטרות בזמן אמת. טכנולוגיה זו, ששמה Wing Man, מתבססת על אלגוריתם שליטה מרכזי שמווסת את המשימות.
המתאבד והמשוטט
כאן נכנסת לתמונה ישראל, שנחשבת מעצמת מל"טים. בלחימה ברצועת עזה ובלבנון, את רוב הפעילות האווירית עושים מל"טים. הן מל"טי מודיעין, שנמצאים מעל האזור במשך שעות, כמה מהם אף יותר מיממה רצופה, כמו למשל ה"איתן", אשר מוטת הכנפיים שלו דומה לזו של בואינג 737, והן מל"טי תקיפה, אשר נושאים טילים מדויקים בעלי ראשי ביות אלקטרו-אופטיים, כאלה שבזמן המעוף פותחים מצלמה ומשדרים למפעיל מאחור את התמונה עד הפגיעה. בנוסף על כך, ישראל נחשבת גם פורצת דרך בעולם "הנשק המתאבד". הוותיק ביותר הוא ה-Harop, אשר מתמקד בהשמדת מערכות נ"מ. הוא יודע "להתלבש" על המכ"מ של המערכת על ידי זיהוי האותות האלקטרוניים שלו, לטוס לעברו ולהתפוצץ עליו במדויק. ברגע שמכ"מ המערכת מושבת, הטילים כבר לא יעילים.
עוד בעניין כטב"מים מתאבדים: בעשור האחרון התפתח יצור כלאיים, "נשק משוטט". זה טיל שהוא למעשה כלי טיס לכל דבר, אשר משוגר לאוויר ונשלט על ידי המפעיל שלו עד שמאותרת מטרה. אחת החברות הישראליות הבולטות בתחום זה היא Uvision, עם משפחת Hero – חימוש משוטט בגדלים וטווחים שונים שמשוגר מרכב, מספינה או ממשגר קרקעי נייד שנישא על ידי חייל חי"ר. כמה מהכלים הללו יכולים לשהות שעות באוויר, ולדגמים אחדים יש גם יכולת להחזיר אותם לנחיתה, אם לא נמצאה מטרה.
ואחרי כל זה מגיעה הבינה המלאכותית. באופן עקרוני, כיום ניתן להפעיל מל"ט ללא התערבות של בני אדם. הוא יכול להמריא, לאתר מטרה ולתקוף לבד. כאן נכנס לתמונה החוק הבינלאומי והמושג Man in the Circle: האם ניתֵן למכונה להחליט אם לחסל בן אנוש? מבחינת התעשייה הישראלית, ההקפדה היא תמיד על שליטה של בני אדם בתהליך, גם אם המל"ט טס באופן עצמאי. כלומר, הלחיצה על ההדק תהיה תמיד אנושית, ולא אלגוריתמית. אבל מוסר הוא עניין יחסי, לא כל שכן במלחמה, ואת זה ראינו היטב במלחמת אוקראינה-רוסיה וגם אצל חמאס. אבל שיהיה ברור, העולם הולך לשם, ולצד היכולות יש גם לא מעט סכנות.