חזרה למסלול. פורמולה 1

עונת 2021 של הגרנד-פרי נפתחה אחרי תזוזות נהגים ודרמות גדולות, כמו אלה שמלוות את מירוצי הפורמולה מאז ומתמיד. על המהפכים, על חברויות שהתנפצו, וגם על השינויים בתוך הקבוצות בעונה החדשה של הספורט המהיר בעולם

בסוף מרץ נפתחה עונת הגרנד-פּרי של 2021. זה קרה כאן, ממש קרוב אלינו, בבחריין. מירוץ ראשון המתקיים אחרי שנת קורונה שבה אי הוודאות הכתיבה את המהלכים, ואחרי לא פחות משבעים שנות מירוצים, שיצרו דרמות אדירות, המליכו אלופים ושברו את הלב לחולמים. השנה גם צפוי להתקיים מירוץ פורמולה 1 ראשון בערב הסעודית (דצמבר 2021), ומיד אחריו הסבב האחרון של העונה, באבו-דאבי. שלושה מירוצי גרנד-פרי, כאן אצלנו בשכונה.

בין נהגים מאותה קבוצה או מקבוצות מתחרות, מירוצי הפורמולה 1 יוצרים מתחים אדירים. ככל הנראה, אין ספורט אחר שבו האגו, התחרותיות וסכומי הכסף העצומים המעורבים בכל זה יוצרים זירת משחקים כה…צבעונית.

בין אם הקרב הוא על האליפות עצמה או בניסיון לגרד כמה נקודות בודדות בתחתית טבלת הדירוג – בהיסטוריית המירוצים נהגים רבים (ולעתים גם מנהלי הקבוצות) פנו לדרכים עקומות ולטקטיקות לא הכי נקיות כדי לגבור על יריביהם. במהלך שבעים שנים של מירוצי פורמולה 1 היו כמה נהגים שאילצו את הצוותים שלהם להתערב ולקבוע בשבילם קווים אדומים, בעוד אחרים הקריבו והחריבו מערכות יחסים ארוכות, כשלנגד עיניהם רק מטרה אחת: ניצחון.

הנה סיפוריהן של כמה יריבויות בין נהגים, שהשאירו חותם, הותירו צלקת והשפיעו על הספורט כולו.

מיקה האקינן נוהג בלוטוס בשנה האחרונה שלו בקבוצה. צילום: ויקיפדיה

אלן פרוסט נגד נייג'ל מנסל

פרוסט ניצח כבר בשלוש אליפויות נהגים עם קבוצת מקלארן (יש אליפות לנהגים ואליפות נפרדת ליצרנים). אחרי עונת מירוצים מרירה לצד אֵיירטון סֶנה (שנהרג ב-1994) בשנת 1989, פרוסט הצליח לזכות שוב בתואר מאחורי ההגה של פרארי ב-1990.

נייג'ל מנסל היה הנהג האחרון של פרארי אשר נבחר אישית על ידי אנזו פרארי לפני מותו. הנהג הבריטי הפך תוך זמן קצר לחביב הקהל והיה כוכב עולה. אולם פרוסט, שדיבר איטלקית שוטפת, גנב במהרה את ההצגה, ויותר מזה – את המקום המרכזי בקבוצת המירוצים עצמה.

מנסל, אחרי מירוץ בסילברסטון, חשד כי פרוסט קיבל ציוד טוב משלו, ובמחאה על כך הודיע כי יפרוש מהקבוצה באמצע עונת המירוצים. הוא אכן פרש, אבל נשאר בספורט ולבסוף חזר לקבוצת וויליאמס. אחרי שזכה באליפות בעונת 1992 הוא נשבר סופית ופרש ממירוצים, כשהתגלה לו שפרוסט אמור להצטרף לקבוצתו בעונת 1993. כך הפסדנו את אחד הנהגים הגדולים של זמנו.

אחד הקרבות המתוקשרים בין שני חברי אותה קבוצה (מקלארן), פרננדו אלונזו ולואיס המילטון. צילום: ויקיפדיה

מיקה האקינן נגד מיכאל שומכר

שומכר ניצח תוארי אליפות לקבוצת בנטון בשנים 1994 ו-1995, בזמן שהאקינֶן החל את דרכו עם מקלארן. כאשר שומכר עבר לפרארי, קבוצת וויליאמס ניצחה באליפות עם הנהגים דיימון היל וז'אק ווילֶנֶב, זאת עד שהאקינן ומקלארן עלו והשתפרו ביכולות וניצחו את עונות 98' ו-99'. בשנת 98' הפרארי של שומכר לא היתה תחרותית או בעלת יכולת לאתגר את האקינן, וכששומכר שבר רגל בסילברסטון זה הרס את סיכוייו לחלום על האליפות ב-99'.

מה ששני הנהגים האלה חסרו בכריזמה או ב"רעל" הם השלימו, ויותר, עם חשיבה אנליטית כדי לסכל אחד את מאמצי האחר. שומכר וקבוצת פרארי הפכו לבלתי מנוצחים עם חמש אליפויות רצופות, והאקינן פרש לבסוף, אחרי עונת 2001. התחרות בין השניים היתה עזה ביותר, ושומכר אף אמר בראיון כי האקינן היה היריב שאותו הכי נהנה לנצח.

קבוצת רד בול לעונת 2021. משמאל: סרג'יו פרז, מקס ורסטאפן והנהג המחליף אלכסנדר אלבון. צילום: Red Bull

פרננדו אלונזו נגד לואיס המילטון

הצמד הזה בילה רק עונה אחת יחד בקבוצת מקלארן, אבל אלונזו והמילטון החליפו מהלומות יותר מפעם אחת, בעונת 2007 המרירה (מבחינתם). מקלארן החלה את העונה עם צוות נהגים חדש: אחד, אלונזו, אלוף עולם בפעם השנייה, ואילו האחר, המילטון, טירון מוערך "עם פוטנציאל". אולם דווקא המילטון הוא שהתגלה בהמשך העונה כבעל הסיכוי הטוב יותר לזכות באליפות. בסופה של הדרמה אף אחד מהם לא זכה, והאליפות הגיעה לפרארי ולנהג שלה, קימי רַייקונֶן.

אלונזו לא היה יכול לסבול את העובדה שהטירון ניצח אותו, ועוד בקבוצה שלו. גם בקבוצה  עצמה סערו הרוחות בעקבות חקירת פרשת ריגול שבה הואשמה כי השיגה מידע סודי מפרארי בדרכים לא כשרות. אלונזו שיחק מלוכלך ואף חיבל במקצי המוקדמות של המילטון לפני המירוץ בהונגריה. בנוסף על כך, היו עדי ראייה שטענו כי אלונזו ניסה לסחוט את מנהל קבוצת מקלארן, רון דניס, בדרישה שיהפוך אותו לנהג המוביל של הקבוצה או ישחרר אותו מהחוזה. בסופו של דבר, כל הלכלוך הזה לא שינה כלום. אלונזו עבר לקבוצת רנו, התנהגות הנהגים עלתה למקלארן באליפות היצרנים, והביטוי החזק ביותר של המשבר היה בהתנהלות של המילטון במירוץ הלפני אחרון של העונה: כשעוד היה לו סיכוי כלשהו להגיע לאליפות, הוא ירד מהמסלול בכניסה לפיטס (שירות), התחפר בעפר ונתקע.

אליפות עולם שישית ללואיס המילטון במדי מרצדס. כאן הוא מניף את הדגל בגרנד פרי ארצות הברית 2020. צילום: Mercedes-Benz

איירטון סנה נגד אלן פרוסט

זו אולי היריבות הגדולה ביותר בין שני נהגים בהיסטוריה של פורמולה 1. יריבות אשר יצרה והגדירה שניים מהאלופים הגדולים ביותר של הספורט – אצל שניהם יחדיו יש לא פחות מ-92 ניצחונות ושבע אליפויות עולם. אבל מעולם לא היה צמד נהגים כה רעיל וארסי זה כלפי זה כאשר האליפות עומדת לנגד עיניהם. בשנת 1989 נראה שהקדֵרה הזו עומדת לעלות על גדותיה במירוץ סאן מרינו, כאשר סֶנה התעלם מהחלטת הקבוצה לפני המירוץ לא לעקוף את פרוסט אחרי שזה עבר להוביל.

בסבב ביפן היחסים בין השניים התערערו לחלוטין, כאשר סנה, שפיגר אחרי פרוסט בניקוד לאליפות, ניסה לעקוף אותו בקו הפנימי של פנייה הדוקה. הם התנגשו, הרכב של פרוסט נפגע ולא יכול היה להמשיך, בעוד סנה ממשיך במירוץ. אולם לבסוף סנה נפסל, אחרי שקיבל דחיפה בלתי חוקית מסדרני המירוץ וקיצר צמד פניות כדי לחזור למסלול אחרי התאונה. הפסילה זיכתה את פרוסט בתואר האליפות. שנה אחר כך, 1990, שוב המסלול ביפן ושוב השניים מתנגשים, כשהפעם אליפות הנהגים הגיעה לסנה, בזכות יתרון בנקודות. אבל הקשר בין השניים נותק לעולמים.

חיבור של ענקים. אסטון מרטין משתפת פעולה עם ג'יראר פרגו. מפגש של שני מותגי עילית בזירה יוקרתית ביותר. צילום: Girard Perregaux

יומן אירועים

לצד המריבות והיריבויות בין הנהגים היו גם לא מעט רגעים ואירועים אשר הגדירו את הספורט בעשורים האחרונים. הנה הבולטים שבהם.

פרשת הריגול בפרארי מתפוצצת כאשר אלונזו חוסם את דרכו של המילטון במוקדמות לפני המירוץ בהונגריה. זאת בתגובה להפרת הסיכום לפני המירוץ כי המילטון ייתן לאלונזו להיות מהיר יותר במוקדמות כדי שיוכל לזנק מהמקום הראשון בגריד (סדר ההזנקה במירוץ). החסימה בפיטס מקנה לאלונזו את הפוּל פוזישן (המקום הראשון על קו הזינוק), אחרי שמנע מהמילטון לצאת להקפה מהירה אחרונה בשל מגבלת הזמן. השופטים רואים זאת, מענישים את אלונזו ומורידים אותו לאחור בזינוק.

קטטה פורצת בין אלונזו להמילטון הטעונים, ואלונזו חושף בהמשך אימיילים ל-FIA (הפדרציה הבינלאומית למירוצי מכוניות והגוף השופט בפורמולה 1), שבהם המהנדס הראשי במקלארן קיבל 780 עמודים של מידע סודי על פרארי ממכונאי ראשי ממורמר שפוטר מהקבוצה. כתוצאה מהמהלך הזה ומהסערה הציבורית שיצר, ה-FIA מרחיקה את קבוצת מקלארן מלהשתתף בתחרות הניקוד על אליפות היצרנים וגם קונסת את הקבוצה ב-100 מיליון דולר.

פרשה נוספת התרחשה בשנת 2008 במירוץ בסינגפור. נלסון פּיקֶה נוהג ברנו שלו היישר לתוך הקיר, בנקודה היחידה במסלול (מסלול אורבני שנבנה על בסיס הרחובות בעיר) שבה אין עגורנים לשלוף במהירות את הרכב הפגוע. בנוהל המוכר במירוצי המכוניות מוזעקת מכונית חילוץ, שצריכה לנסוע לאורך המסלול עד לאותה נקודה וממנה לשלוף את הנפגע. בן הזוג של פיקה לקבוצת רנו הוא לא אחר מאלונזו, שהגיע לרנו אחרי ההרפתקאות במקלארן, ועד לאותו רגע נהג במירוץ די רגוע במקום ה-11. התזמון של רכב החילוץ מתגלה כאידיאלי עבורו, ובזמן שכל האחרים מדדים, אלונזו כבר אחרי ביקור רענון בפיטס, ועם כוחות מחודשים הוא ממשיך ומנצח במירוץ.

כל זה קורה בזמן שרצות שמועות על כך שקבוצת רנו תוהה לגבי עתידה בפורמולה 1. זאת לצד התזמון המוזר והמיקום ה"אידיאלי" של התאונה, שגרמו לכמה מאנשי המירוץ לחשוב שהעניין אינו מקרי. הרוב פוטרים זאת בחוסר מזל של פיקה, שפעל בסופו של דבר לטובת הקבוצה. זו אכן הדעה הרווחת, עד שפיקה מפוטר מקבוצת רנו, באמצע עונת 2009, ומספר את האמת. הוא מאשים את מנהל הקבוצה ואת המהנדס הראשי שלה שתכננו מראש את המהלך. שני האחרונים מורחקים ממירוצים על ידי ה-FIA, בעוד פיקה מזוכה על חלקו בקונספירציה, כי הלשין. בסופו של דבר זה לא שינה הרבה – פיקה כבר לא הועסק יותר בפורמולה 1.

פרננדו אלונזו, שבעברו פרשות רבות, חוזר למסלולים בקבוצת אלפיין, שבעונה הקודמת היתה רנו. צילום: Renault

עונת 2020

עונת 2020 היתה שונה ובלתי צפויה, לפחות כמו השנה שעברה על כולנו. פתיחת העונה נדחתה אחרי שכל הקבוצות השקיעו מאמצים רבים וכבר הגיעו למלבורן, אוסטרליה, למירוץ הפותח. הסיבה: קורונה. למרבה המזל, ה-FIA התעשתה, לקחה חלק פרו-אקטיבי בעניין, הצליחה להציל מה שנראה כעונה אבודה ואף עשתה ממנה עונה רוויית אקשן והתרחשויות.

אלה הדברים העיקריים הזכורים לנו מעונת 2020: הקפאה ואחר כך הפשרה של המירוצים; נהגים עוטים מסכות; מסלולים ללא קהל; רובוטים המגישים פרסים על הפודיום. פורמולה 1 הוא ספורט עתיר טכנולוגיה, והיה גם בין הענפים הראשונים לחדש פעילות במגפה. לראיה, ההקפדה על הנהלים מנעה הדבקה המונית לכל אורך העונה.

אירוע זכור נוסף הוא של קבוצת רד בול, שהנהג שלה, מקס וֶרסטאפֶּן, עושה תאונה בהקפה שלפני העצירה על קו הזינוק. בדקות הספורות עד להזנקה קופץ כל צוות המכונאים על הרכב הפגוע ומציל את המצב. הנהג, מצִדו, נותן פייט של החיים ומסיים את המירוץ במקום השני, מכובד ביותר.

בגרנד-פרי הבריטי מתבקע צמיג פּירֶלי במרצדס של המילטון כשהוא מוביל, הקפה אחת לסיום, ומאחוריו שדה של נהגים צמאים לניצחון ששמעו בקשר על הפנצ'ר. המרווח נסגר במהירות, וכשרק חמש שניות מפרידות בינו לבין המתחרה שסוגר עליו, מצליח המילטון לדדות על חישוק הגלגל עד לדגל השחמט – לניצחון.

תאונות היו תמיד חלק מהספורט הזה. כמה מהן אף היו מחרידות ביותר וגבו חיי אדם. אבל כיום מכוניות הפורמולה בטוחות מתמיד, ולא פעם משמשות מקור למחקר ופיתוח של טכנולוגיות ואמצעים, המחלחלים גם למכוניות היומיומיות שלנו. בגרנד-פרי של בחריין 2020 התרחש אחד האירועים המצמיתים של העונה, כאשר הנהג הצרפתי רומן גרוז'אן מנסה לחמוק מתאונה אחת, ובכך יוצר מגע עם רכב אחר אשר מסיט אותו היישר לתוך מעקה בטיחות. רכב המירוץ פוגע בעוצמה במעקה, השלדה נשברת לשניים והמכונית עולה באש. גרוז'אן, היושב לכוד ברכב הבוער, משחרר בקור רוח את הרתמות וצועד החוצה מהלהבות היישר לידיהם של צוותי החילוץ והרפואה. עדות לשיפור העצום בבטיחות של מכוניות הפורמולה 1 המודרניות.

דבר שלא רואים כל יום. בגרנד פרי של יפן, שטוף הגשם, הצמיג הקדמי של מרצדס ננעל ומתרומם מעל לשלולית מים. צילום: Mercedes-Benz

עונת 2021

העונה החדשה של הפורמולה 1 מבטיחה להיות מלהיבה ומותחת יותר מתמיד. בתוכנית: 33 מירוצים ברחבי העולם. יהיה מרתק לראות כיצד אלונזו יתמודד עם הקאמבק לזירה, את העלייה של קבוצת אלפיין Alpine)) ואת הלידה מחדש של אסטון מרטין, הנהנית מסיוע מכובד ממותג שעוני העילית Girard Perregaux. הנה הקבוצות המובילות לקראת העונה המרתקת שבפתח.

מרצדס: בקבוצה הזאת אין שינויי נהגים. לואיס המילטון חתם על שנה נוספת בקבוצה שבה זכה בשש משבע אליפויות העולם שלו. מס' 2 בקבוצה יהיה הפיני וַלטֶרי בוֹטאס, שזו תהיה עונתו החמישית במרצדס. בוטאס זוכה להערכה רבה מצד המילטון, שאמר עליו שהוא אחד הנהגים החזקים ביותר בכל הקשור לצד המנטלי של הספורט. המילטון הוא אלוף עונת 2020, ובוטאס הגיע שני, אחריו. קבוצת מרצדס זכתה באליפות היצרנים ב-2020.

רד בול: קבוצת רד בול, שהגיעה בעונת 2020 למקום השני באליפות היצרנים עם מנועי הונדה, הפתיעה רבים בסוף העונה כשהורידה את אלכס אַלבּוֹן לדרגת נהג מחליף, לאחר שהתוצאות שהשיג באותה עונה לא השביעו את רצונה. במקומו החתימה נהג עצמאי, סרג'יו פֶרֶז, אחרי שפוטר מקבוצה משנית. פרז המקסיקני יצטרף למקס ורסטאפן, המציין את השנה החמישית שלו במדי רד בול.

מקלארן: אחרי עונת 2020 מוצלחת, עובר דניאל ריקרדו למקלארן מקבוצת רנו. הוא מצטרף אל הצעיר הבריטי לאנדן נוריס, שנכנס לשנתו השלישית בספורט. למקלארן זו תהיה עונה משמעותית, שבה הקבוצה תחזור להשתמש במנועי מרצדס בפעם הראשונה מאז שנת 2014.

אסטון מרטין: אסטון מרטין חוזרת למירוצי הפורמולה 1 בפעם הראשונה מאז 1960, כשבקבוצתה אלוף עולם ארבע פעמים – סבסטיאן וֶטֶל. לידו יהיה לאנס סטרול. אסטון מרטין הוא למעשה שמה של הקבוצה שנודעה עד כה בשם רֵייסינג פוינט.

אסטבן אוקון בנהיגת ניסוי ראשונה למכונית הפורמולה 1 החדשה של קבוצת אלפיין לעונת 2021. צילום: Renault

אלפיין: זהו השם החדש שניתן לקבוצת רנו לעונת 2021, כדי לקדם את מותג רכבי הספורט של החברה. מאחורי ההגה יהיה אלוף העולם הכפול – והשנוי במחלוקת – פרננדו אלונזו, שחוזר אחרי הפסקה של שנתיים מפורמולה 1. ליד אלונזו הוותיק יהיה נהג צעיר, אֶסטֶבַּן אוֹקוֹן.

פרארי: קרלוס סַאינְז יהיה הרכש הצעיר שילבש את חליפת המירוצים האדומה של פרארי בעונת 2021. הוא מצטרף לנהג הבית שארל לֶקלֶר, המציין את עונתו השלישית בפרארי.

אלפא רומיאו: קבוצת אלפא רומיאו בחרה באסטרטגיה של יציבות לעונת 2021, ואינה מחייבת את הנהגים בכיסאות מוזיקליים. מאחורי הגה האלפא יהיו אנטוניו ג'יובינאצי וקימי רַייקונֶן בשנתם השלישית ברציפות בקבוצה שבסיסה, על אף שהמותג איטלקי, דווקא בשוויץ.

וויליאמס: ניקולס לטיפי וג'ורג ראסל הם שוב צוות, בעונתם השנייה ברציפות בקבוצת וויליאמס, אשר החליפה בעלות העונה. עונת 2021 תהיה הראשונה בהיסטוריה הארוכה של הקבוצה, שבה אין בן למשפחת וויליאמס בתפקיד מפתח בצוות.

האס Haas)): זהו הצוות שלקח את ההימור הגדול ביותר בעונה – צמד נהגים טירונים, בעונת הפורמולה 1 הראשונה שלהם: ניקיטה מַזֶפּין ומיק שומכר, בנו של אלוף העולם שבע פעמים מיכאל שומכר.

סבסטיאן וטל, אלוף העולם ארבע פעמים, יוביל את החזרה ההיסטורית של אסטון מרטין לזירת הגרנד פרי. צילום: Aston Martin

פורמולה 1 במספרים 

* תקנות חדשות לעונת 2021 מגבילות את תקציב קבוצת פורמולה 1 ל-145 מיליון דולר בעונה. יחד עם זאת, יש יותר מעשרים סעיפי תקציב שאינם נכללים במגבלת התקציב הזאת. התקרה הוצבה במטרה ליצור שדה תחרותי ושוויוני יותר בין הקבוצות העשירות לאלה העשירות פחות.

* המחזור הרשמי האחרון של הפורמולה 1 היה שני מיליארד דולר בשנת 2019. עונת 2020 מוכת הקורונה תייצר כנראה מחזור "עלוב" – כמיליארד בודד.

* אלוף העולם הנוכחי מרוויח לא רע בכלל. לואיס המילטון צפוי לקבל שכר של 55 מיליון דולר בעונת 2021, לא כולל בונוסים, כמובן. אמת המידה תהיה הונו של מיכאל שומכר, שנאמד (כאשר שומכר פרש, ב-2012) ב-823 מיליון דולר.

משמעותם של מספרים נאים כל כך היא שמדובר בספורט שהיוקרה והפרימיום הם חלק בלתי נפרד ממנו. השנה, יחד עם החזרה הדרמטית של אסטון-מרטין למירוצים, אנו רואים את הכניסה של ג'יראר פֶּרֶגוֹ, מותג שעוני העילית, לספורט שכסף, יוקרה ואגו הם חלקים בלתי נפרדים ממנו, כמו כוחות סוס ושעוני עצר.

 

 

 

הרשמה לניוזלטר של סיגאר

    Shopping cart

    0

    אין מוצרים בסל הקניות.

    Hit Enter to search or Esc key to close
    האם את/ה מעל גיל 21?
    הכניסה לאתר מותרת מגיל 21 בלבד

    בכניסה לאתר זה הנני מאשר ומצהיר כי: (1) הנני בגיר אשר מלאו לו 21 שנים לפחות; (2) הנני מבקש, מראש ובכתב, להיחשף לפרסומת למוצרי עישון בלא חוזי (video) או שמע כלשון סעיף 3(ב)(5) לחוק איסור פרסומת והגבלת השיווק של מוצרי טבק ועישון, תשמ"ג-1983.

    הנני מבקש לצפות בתכני האתר, וכן מספק את הצהרתי זו, באופן חופשי ותוך הבנה מוחלטת ומלאה של מעשיי והשלכותיהם ולא תהא ו/או למי מטעמי כל דרישה ו/או תלונה ו/או בקשה ו/או תביעה כלפי מפעילי האתר ו/או בעלי האתר ו/או מי מטעמם בקשר לתוכן האתר, לרבות התוכן השיווקי, הפרסומי והאינפורמטיבי המצוי בו.

    דילוג לתוכן