מתחם הפוטאלה, הכולל את הארמון הלבן והארמון האדום, אולמות, גלריות וחדרים, הוא מבנה מרשים ומדהים ביופיו, הממוקם על צוק בגובה 3,700 מ' מעל פני הים, משקיף על להאסה וסביבתה.
רוב המתחם הוא כיום מוזיאון המציג אוצרות רבים של התרבות הטיבטית והבודהיסטית – ציורים, חפצי אמנות, ספרים וכתבי יד. על פי ההערכות, המתחם מכיל עשרות אלפי ציורי קיר בנושאים הלקוחים מסיפורים בודהיסטיים, חיי היום יום, אגדות ועוד. יש גם אלפי דוגמאות של "טנגקה" – אמנות רקמה על משי, ייחודית לטיבט; אוסף פסלים עשויים מאבן, מעץ או ממתכת ורובם מצופים זהב; מגוון חפצי אמנות ובהם מרבדים, שטיחי קיר, שטיחי צמר המיועדים לשינה ולישיבה, וילונות ודגלונים; וכן אוסף מרשים של פריטים עשויי חרסינה, זהב וכסף.
במקום נשמר עדיין משכנו האישי של הדלאי לאמה, כשעל כיסאו מונח החלוק המסורתי המסמל את הדלאי לאמה הנוכחי, כך שהחדר מוכן לשובו.
Potala Palace, 35 Beijing Middle Rd., Chengguan, Lhasa, Tibet, China
Phone: +86 891 683 4362
המהפך הושלם. מוזיאון גוגנהיים בבילבאו, ספרד
עד שנות ה-90 של המאה הקודמת בילבאו היתה עיר נמל אפרורית בקרבת מפרץ ביסקאיה בצפון ספרד. העיר הגדולה ביותר בחבל הבאסקים שקעה למשבר כלכלי מתמשך ותהתה על עתידה. ואז הגיע מוזיאון גוגנהיים – והכל השתנה.
הסניף הספרדי של קרן גוגנהיים נפתח ב-1997, ובשלוש השנים הראשונות מאז הפתיחה הגיע מספר המבקרים בו לארבעה מיליון. בילבאו המנומנמת הפכה למרכז תרבותי על מפת אירופה וליעד תיירות נחשק. זה קרה, ככל הנראה, הודות למוזיאון, הנחשב אחד הבניינים המרשימים והמעניינים ביותר בעולם, ואשר נעשה ציון דרך אדריכלי ואטרקציה תיירותית.
המוזיאון, השוכן לגדת נהר בילבאו, מזכיר בקווים כלליים צורת ספינה, אלא שהוא בנוי בסגנון הדֶה-קונסטרוקטיביזם – תפיסה אדריכלית שלא מאמינה בקווים ישרים, ממציאה מחדש את חוקי הגיאומטריה ומאתגרת קשות את העין האנושית ואת כוח הכבידה. הבניין נבנה על ידי האדריכל הקנדי הנודע פרנק גרי והוא מצופה ברובו בלוחות מתכת (שאמורים להזכיר קשקשי דג) אשר עשויים מטיטניום בעיקר, עם נגיעות של אבץ והרבה זכוכית.
ה"חיסרון" היחיד שמצאו בו מבקריו, הוא שעל אף היותו מוזיאון לאמנות מודרנית – המכיל פריטים בולטים ופורצי דרך מאוסף קרן גוגנהיים העולמי (כבר בכניסה נתקלים בפסל ענק של כלב מאת ג'ף קונץ ובהמשך ביצירה "The Matter of Time" של ריצ'רד סרה, וכן ביצירות במגוון זרמים מהמאות ה-20 וה-21, מקוביזם ועד אמנות ניו מדיה) – אין בו פריט אחד שהוא יותר אוונגרדי, יותר פורץ דרך ויותר מקורי מאשר הבניין עצמו…
Guggenheim Bilbao. Abandoibarra Etorb. 2, Bilbao, España
Phone: +34 944 35 9080
הצאר לא גר כאן יותר. מוזיאון הרמיטאז', סנט פטרסבורג, רוסיה
עד מהפכת אוקטובר 1917 ארמון החורף של מתחם ההֶרמיטאז', שעל גדות אגם נבה בסנט פטרסבורג, היה מעונם הרשמי של הצארים הרוסים, מאז ימיה של הצארית יקטרינה הגדולה במאה ה-18. אולם שבוע ימים לאחר שנעצרה משפחת הצאר הכריז הממשל הבולשביקי על הארמון, עם כל יצירות האמנות הרבות שבו, כעל מוזיאון ציבורי. בשנים הראשונות אף הונהגה אליו כניסה חינם.
אוסף האמנות שבמוזיאון החל להתהוות על ידי יקטרינה עצמה, אשר רכשה אוספים שלמים של ציורים מימי הרנסנס ויצירות אמנות הולנדית, גרמנית ועוד, וקישטה את קירות ארמונה בתמונות של טיציאן, רפאל, לאונרדו, רמברנדט, רובנס, ולאסקז ועוד. הצארים שבאו אחריה הרחיבו את האוסף, עד שב-1852 החליט ניקולאי הראשון להכשיר אגף שישמש מוזיאון, אלא שהכניסה אליו הוגבלה לאצילים ולבני המעמד הגבוה.
לאחר המהפכה והלאמת כל הרכוש של האצולה הרוסית, רוקנו הבולשביקים את הארמונות הפרטיים של האצילים בכל רחבי רוסיה, ורוב יצירות האמנות שבאוספים הפרטיים הגיעו להרמיטאז'. כך הפך המקום למוזיאון האמנות הגדול ברוסיה ואחד הגדולים בעולם, כשהוא הבעלים של אוסף נדיר ומגוּון של ציורים ופסלים מימי הרנסנס האיטלקי והספרדי; האוסף השני בגודלו בעולם (אחרי הלובר) של ציור צרפתי, בעיקר של גדולי האימפרסיוניזם; תמונות של ואן גוך, רמברנדט, מטיס, קנדינסקי, פיקסו ועוד. לכך מתווספים האולמות הענקיים והמעוטרים של הארמון, חדרי ההסבה וחללים אחרים, המשמרים את זוהרם של ימי הצארים ומהווים תצוגה בפני עצמה.
The State Hermitage Museum, Palace Square 2, St. Petersburg, Russia
Phone: +7 812 710 9079
ימי ביזנטיון האחרונים. מוזיאון כנסיית Chora, איסטנבול, טורקיה
כנסיית "כורה", השוכנת באיסטנבול, נחשבת אחד המייצגים הבולטים והמרשימים בעולם של האדריכלות והאמנות הביזנטית. זוהי כנסייה קטנה ביחס לכנסיות אחרות בעיר, אך היא אוצרת בתוכה אוסף עשיר ויחיד במינו של ציורי קיר ופסיפסים בני מאות שנים, שרובם הגדול שרדו בשלמותם את פגעי הזמן ואת הגלגולים הרבים שעבר המקום.
הכנסייה, כפי שהיא נראית גם כיום, נבנתה בשנים 1081-1077, לאחר שהבניין הקודם קרס ברעידת אדמה. המבנה תוכנן בצורת צלב יווני – עיצוב אדריכלי אשר שימש אחר כך מודל להרבה כנסיות נוצריות אורתודוקסיות אחרות. בעקבות הכיבוש המוסלמי ב-1453 גם כנסיית כורה, כמו כל הכנסיות של קונסטנטינופול (השם הנוצרי של איסטנבול), הפכה למסגד, וציורי הקיר והפסיפסים המדהימים שבה כוסו בגבס. כעבור כ-500 שנה, ב-1946, המבנה והציורים שופצו, והמקום הפסיק להיות מסגד ונפתח מחדש כמוזיאון.
נושא היצירות הרבות המעטרות את הקירות ואת התקרות של הכנסייה, נוגע לגלגולו האנושי של ישו הנוצרי וכן לתחייתו לאחר הצליבה. בין היצירות הידועות במקום: פסיפס המתאר את המסע האחרון של מרים הבתולה לפני עלותה לשמים, ציור המדונה והילד על תקרת הכיפה הפינתית, פסיפס המציג את דמותו של ישו הנוצרי בתקרת הכיפה הדרומית, ציור של תחיית ישו על קירות הכיפה הפינתית ועוד.
——————————————————————————————
Museum of Chora. Ayvansaray Mh., Kariye Cami Sk. 26, Fatih / İstanbul, Turkey
Phone: +90 212 631 9241
הפירמידה התרסקה. המוזיאון המלכותי של אונטריו, קנדה
המוזיאון המלכותי של מדינת אונטריו בקנדה, הידוע גם בראשי התיבות ROM, הוא מוזיאון למדעי הטבע השוכן בטורונטו. עם מיליון מבקרים בשנה, יותר משישה מיליון מוצגים, 40 גלריות ומוניטין בינלאומי מוצק, זהו המוזיאון הגדול ביותר בקנדה ואחד הגדולים בצפון אמריקה.
ה-ROM מכיל אוסף מרשים של דינוזאורים, אוסף המאובנים הגדול בעולם, שרידי מטאוריטים ומינרלים וכן פריטים שמספרים על התפתחות החיים והתרבות בצפון אמריקה, באירופה, במזרח הרחוק ובאפריקה. הוא כולל גם גלריה לאמנויות ובה בעיקר בגדים ומוצרים מעוצבים בסגנון ארט-דקו. אבל הסיפור הוא הבניין.
המוזיאון פתח את שעריו ב-1912 בסמוך לאוניברסיטת טורונטו, בבניין שנבנה על פי המסורת הכבדה של הניאו-רומנטיות האיטלקית שהיתה פופולרית בצפון אמריקה בסוף המאה ה-19. לבניין נוספו אגפים בשנת 1933 ובשנות ה-60. אולם ב-2007 הדֶה-קונסטרוקטיביזם היכה גם בטורונטו, כשלמוזיאון נוספו כניסה ראשית ואגף חדשים. אלה יוצרים תחושה של פירמידה מעופפת עשויה מתכת וזכוכית, שהתרסקה לפתע על הבניין הישן וחלקיה נותרו שם, פזורים בשטח.
האגף החדש, המכונה "הקריסטל", נבנה על ידי האדריכל היהודי יליד פולין דניאל ליבסקינד, שתכנן בין היתר את המוזיאון היהודי בברלין, את תיאטרון הגרנד קנאל בדבלין, את רחבת מוזיאון דנוור בארצות הברית וגם מרכז כנסים באוניברסיטת בר אילן, הידוע כ"מרכז וואהל".
Royal Ontario Museum. 100 Queens Park, Toronto, Canada
Phone: +1 416 586 8000
המערב כבר לא פרוע. מוזיאון Fort Worth, טקסס
העיר פורט וורת', בצפון טקסס שבארצות הברית, הוקמה כמצודת ספָר בימי המערב הפרוע. עם הזמן הפך המקום למרכז להובלת בקר, ובמאה ה-20 הגיע לכאן גם הנפט והאיץ את פיתוח העיר.
המוזיאון לאמנות מודרנית של פורט וורת' החל את דרכו ב-1892 כספרייה ציבורית וגלריה לאמנות, ורק בשנת 2002, לאחר המעבר למבנה החדש ששטחו 4,900 מ"ר, שהוקם במתחם התרבות העירוני בסמוך לשני מוזיאונים נוספים, נעשה אחד המוזיאונים הנחשבים בעולם כולו.
המבנה, שתוכנן על ידי האדריכל היפני טדאו אנדו, מורכב מחמישה אגפים עצומי ממדים, בנויים ממעטפת בטון וחזיתות של זכוכית, על גדת אגם מלאכותי. עיצוב ייחודי זה הכניס אותו לרשימת "המוזיאונים היפים בעולם" של כמה וכמה מגזינים.
חזון המוזיאון הוא לשקף את רוב הזרמים באמנות העולמית שלאחר מלחמת העולם השנייה. הוא מכיל אוסף מרשים של יצירות אמנים אמריקאים ובינלאומיים ממגוון זרמים – מאקספרסיוניזם מופשט ועד ציורי נוף, ממינימליזם ועד פיסול אבסטרקטי ופיגורטיבי וגם אמנות גרמנית משנות ה-70 וה-80 של המאה ה-20. אוסף הפופ-ארט של פורט וורת' הוא אחד החשובים בעולם. התצוגה הקבועה מכילה תמונות של מיטב אמני המאה ה-20, כגון פיקאסו, ג'קסון פולוק, אנדי וורהול, סוזן רוטנברג, ריצ'רד סרה ורבים אחרים.
Modern Art Museum of Fort Worth. 3200 Darnell St., Fort Worth, Texas, USA
Phone: +1 817 738 9215