גם אם נדמה כי בשנים האחרונות נחלש מעמדם של שעוני היד, בעיקר בשל העובדה שלכולנו יש סמארטפון בכיס ואולי אפילו שעון חכם, עדיין יש לעולם שענות העילית מקום נכבד, שבו להראות מה השעה זה אולי החלק הכי פחות חשוב… מה כן חשוב? סיפור טוב וערך אספני וכספי.
ובכן, שעוני יד איכותיים הם פונקציונליים בכל זאת, אבל גם בעלי ערך אספני, ומי שרוצה למכור או לקנות שעון שלדעתו הוא בעל ערך, בישראל הוא עלול להיתקל בקשיים. בחו"ל, לעומת זאת, עומדים לרשות המוכרים והקונים בתי מכירות המתמחים בשעונים. נכון שיש הרבה גופים שמוכרים כמעט כל דבר במכירות פומביות, אבל רק מעטים מהם מתמחים באמת בתחום הזה, אשר דורש ידע ספציפי מאוד.
בשנים האחרונות, יחד עם הצמיחה של השוק גבר מאוד העניין של הציבור באפיק המכירות הפומביות, ורבים רואים בהשקעה בשעון בעל ערך אספני ערוץ חלופי לפיקדונות בבנקים, אשר הריבית שלהם – איך לנסח זאת בעדינות – לא מאוד אטרקטיבית. המגמה הזאת גרמה לכך, שגם בתי המכירות הוותיקים ביותר השיקו חטיבות מיוחדות אשר מתמקדות באופן אקסקלוסיבי בשעונים. ואם אתם, כמוכרים של פריט יקר, תעבדו עם בית מכירות מוביל, יגדלו סיכוייכם למצוא את הקונה הנכון ובמחיר הראוי. מנגד, אם אתם הקונים, בית מכירות גדול יכול לעזור לכם למצוא את השעון הספציפי שחיפשתם, ואתם תוכלו להיות בטוחים שלא מדובר בזיוף או בנוכלות.
אם כך, ביטחון – וגם נוחות – הן בהחלט הסיבות העיקריות להשתמש בשירותים של בית מכירות. אבל יש סיבות נוספות. נכון, השירות אמנם לא ניתן בחינם (בהשוואה ל-ebay, למשל, או chrono24 וכל מיני עמודי פייסבוק העוסקים בסחר בשעונים) – בתי המכירות לוקחים עמלות, לפעמים גבוהות למדי, מהקונה וגם מהמוכר. יחד עם זאת, אם אתם מוכרים רולקס או פאטק פיליפ אשר שווה מאות אלפי דולרים, בית מכירות גדול ומוכָּר יהיה ערוץ הרבה יותר בטוח למציאת אספן עם כיס עמוק, והעמלה שווה בהחלט את הסינון של ה"כאילו מתעניינים", של ה"רק שאלה" ושל הסוחרים אשר יציעו מחירים מבזים.
הכל סביב ה-LOT
תהליך המכירה של שעון מתחיל עם הערכת שוויו וממשיך עם חתימה על חוזה, המאשר לבית המכירות למכור את הרכוש שלכם. מאותה נקודה הכדור עובר לידיים של בית המכירות, אשר מטפל בכל השאר. בימינו – הדיגיטליים לעייפה – בתי המכירות אף יקדמו פריטים מיוחדים (מיוחדים, זה אומר יקרים במיוחד או עם סיפור יוצא דופן, או שני הדברים גם יחד, כמו במקרה של הרולקס דייטונה המקורי של פול ניומן – ראו בהמשך), באמצעות מגזינים ופרסומים העוסקים בתחום, אפילו עיתונות כלכלית ולייף-סטייל.
המכירות הפומביות עצמן מתקיימות בתאריכים ידועים מראש, אשר מתפרסמים שבועות וחודשים קודם לכן, והן מרכזות בתוכן שורה ארוכה של פריטים למכירה, המכונים Lot. לכל Lot יש מספר מזהה אשר מחבר אותו לפריט הספציפי. מסקירה רוחבית של מועדי המכירות מכמה בתי מכירות קל לגלות שיש די הרבה כאלה במהלך השנה. המיקומים שלהם קבועים בדרך כלל, בערים החשובות בעולם, אבל אין זה אומר שתהיו חייבים לנסוע לשם פיזית. אפשר להציע על Lot מרחוק, באמצעות טלפון או באינטרנט. במהלך האירוע עצמו נציגי בית המכירות יהיו בקשר עם המוכר, כדי לוודא ולאמת שהקונים והאספנים הנחשבים ביותר נחשפים ל-Lot שלו. בנוסף על כך, הם יֵדעו להוסיף מידע רב ולעודד את הקונים להציע על ה-Lot הזה, במטרה להרים את מחירו ככל האפשר. אבל זה קורה בעיקר עם הפריטים הנחשקים והנדירים ביותר, ואפשר להבין מדוע: ראשית, המוכר הוא הלקוח שלהם, והם רוצים שיהיה מרוצה ויחזור. שנית, העמלה היא על פי אחוזים מסכום המכירה, ויש להם עניין שהמחיר יהיה הגבוה ביותר שיוכלו להשיג.
מהצד השני של המטבע, הצד של הקונה, קניית שעון במכירה פומבית של בית מכירות גדול עשויה להיות תהליך ארוך ומייגע, בעיקר משום שבתי המכירות הגדולים מרכזים מאות Lots במכירה אחת, לפעמים 500 ואף יותר. על הקונה החכם לדעת מראש מה עומד לעלות על המדוכה – אילו פריטים מעניינים אותו, לעשות "שיעורי בית" על כל Lot רלוונטי. למשל, לדעת באיזו שנה בדיוק התחלפה הציצית בספרה "4" של רולקס GMT ומתי בדיוק חזרה מינרווה לספק את הקליברים לשעוני מונבלאן, ועוד ועוד פריטי מידע, כמו מספרים סידוריים, התאמת הצמיד הנכון לתיבה, האם השעון עבר ליטוש או נותר ללא נגיעה. כל אחד מהנ"ל יכול להפחית או להוסיף כמה וכמה אפסים לשורת המחיר.
בתי המכירות משתדלים להקל על הקונים בכל הקשור להשגת המידע החשוב, בכך שהם ממקדים על פי רוב את המכירות סביב נושא מסוים, למשל, שעונים משנות ה-70. הקטלוגים שלהם מתפרסמים שבועות ולפעמים חודשים מראש, וניתן לצפות בהם באינטרנט – בפתח-תקווה כמו גם בקואלה לומפור – ואם אתם מחפשים משהו ספציפי, לדוגמה, אודֶמַר פּיגֶה רויאל אוֹק מהדור הראשון, יהיה לכם די קל למצוא אותו, לקבל מידע מפורט לגבי ה-Lot אשר עומד למכירה, הערכת מחיר שבו הפריט יימכר (שזה די ballpark לשני הכיוונים) ומספר Lot, שתוכלו לתזמן את השעון המעורר לשלוש לפנות בוקר ולהתחיל להזיע מול המחשב כשהפריט יעלה למכירה.
הכי יקרים
כשבוחנים מיהם שיאני המכירות (שיאנים במחיר, לא בכמות), שני מותגים מתבלטים מעל כל האחרים. אלה הם פאטק פיליפ ורולקס. השעון היקר ביותר אשר נמכר (עד היום) במכירה פומבית היה שעון כיס של פאטק פיליפ, "סופר קומפליקיישן", על שם הנרי גרייבס (בנקאי עשיר שרצה שעון מורכב יותר מזה שהיה לתעשיין ג'יימס פאקארד). השעון, שיוצר במיוחד בעבורו ונמסר לו בשנת 1932, אחרי שמונה שנות פיתוח וייצור, נמכר בשנת 2014 בסכום דמיוני של 23.98 מיליון דולר.
השיאן השני של המכירות הפומביות הוא שעון שאפשר להיתקל בו במקרה באיזו מגירה ולא לדעת כלל באיזה אוצר מדובר. זהו הרולקס דייטונה של פול ניומן. שעוני דייטונה וינטג' של רולקס שווים, בכל מקרה, עשרות – אם לא מאות – אלפי דולרים, אבל השעון הספציפי הזה הגיע בשנת 2017 למכירה בניו יורק, והזוכה בו שילם 17.7 מיליון דולר.
במקום השלישי, ועדיין שומר על ערך דו-ספרתי, שעון יד של פאטק פיליפ, מפלדת אל חלד עם צמיד פלדה. זה נשמע לא מאוד מרשים, אלא שהסיפור הוא – כרגיל – הסיפור. השעון יוּצָר בשנת 1941, בזמן שאירופה קרסה תחת המשטר הנאצי. הוא היה הראשון שיוצר כחלק מסדרה, ובנוסף, הוא גם התאריכון/ כרונומטר הראשון אי פעם מייצור סדרתי. ושוב, אם הייתם פוגשים אותו במקרה במגירה של סבא, בטוח שהייתם שמחים על הירושה החביבה, אבל מעט שיעורי בית היו שווים הרבה יותר מכך, כי השעון הלא-רהבתני הזה נמכר בשנת 2016 ב-11.2 מיליון דולר.
מדי שנתיים מתקיימת מכירה פומבית של בית המכירות כריסטי'ס, בחסות בית המלוכה של מונקו, שהכנסותיה מוקדשות לגיוס כספים למחקר רפואי בתחום ניוון שרירים בילדים. עם השנים הפכה המכירה הזאת לאבן שואבת ולמפגן יכולת של מותגי עילית רבים, אשר יוצרים שעונים במיוחד עבורה. כך, בשנת 2016 נמכר בה פאטק פיליפ מטיטניום, עם קליבר מורכב הכולל מצילה, כרונומטר עם כפתור יחיד ותאריכון (וזה אומר למבינים: קליבר ברמת מורכבות גדולה מאוד, עם 719 רכיבים) – שעון יחיד במינו אשר יוצר במיוחד למכירה זו. כשהפטיש חבט בשולחן, המחיר נסגר על 6.2 מיליון דולר.
פעם שנייה, שלישית, נמכר! בתי מכירות פומביות של שעונים
למי שבאמת מתעניין, אנו מביאים כאן רשימה של חמישה בתי מכירות המתמחים בשעונים, או כאלה שיש להם מחלקה ייעודית לתחום זה. וזה נתון משמעותי מאוד, שכן אספנים מביני עניין מייחסים חשיבות רבה למוניטין – המוניטין של מי שמסוגלים לזהות פריטים מיוחדים ולתמחר/ להעריך אותם בהתאם, בעיקר בכל האמור לגבי שעונים נדירים. לצד זאת, בתי המכירות הגדולים יודעים איך לעשות הצגה תקשורתית מכל דבר כמעט, והשילוב של מדיה נלהבת עם שעון נדיר מסתכם כמעט תמיד במחיר מכירה מצוין. ועוד דבר אחד, אחרון: העמלות משתנות בין בתי המכירות השונים, ולכן הֶיו צרכנים חכמים ועשו "שופינג" כדי לקבל הצעות מכמה גורמים, לפני שאתם מחליטים ללחוץ על ההדק.
Antiquorum: זה המקום (בה"א הידיעה) המתמחה בשעוני יד ובשעונים גדולים. זהו כל עיסוקו. עובדה זו מקנה למומחים שלו ידע עמוק מאוד, ומלבד זאת, הוא משמש מעין מוקד מידע לאספנים רבים, אשר בודקים, קודם כל, מה מתחדש אצלו.
Fellows: בית המכירות הזה עממי יותר. גם הוא מתמחה בשעונים בלבד, ובעיקר בעלי תג מחיר של עשרת אלפים ליש"ט ומטה. מקום טוב לצעד ראשון במסע, לכל אספן מתחיל.
Christie's: אחד מבתי המכירות הפומביות המפורסמים בעולם, עם חטיבה המתמחה בשעוני עילית. בשנים האחרונות נמכרו דרכו כמה מה-Lots המרשימים ביותר, בנדירותם או במחירים שגרפו.
Sotheby's: די דומה לכריסטי'ס. מתמחה, כמוהו, במכירות של מוצרי יוקרה, מתיקי מעצבים ועד רכבי אספנות וסירות בעבודת יד. גם בו יש חטיבה מיוחדת המתמחה בעולם הדקויות של השעונים.
Bonhams: בית המכירות הזה עשה לעצמו שם בעיקר בזכות עולם הרכב. חדש יחסית (קצת פחות מעשור) בעולם השעונים, אבל מדי פעם יש אצלו Lots מרשימים ביותר. שווה לשוטט ולראות מה עומד למכירה.